a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0208

Datum:

21-06-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.cafededoos.com van Café De Doos, waarop onder meer de volgende aanbiedingen staan: “Gratis welkomshooter”, “Bier € 1”, “Apfelkorn nu € 1,50 en bij 2 Apfelkorn de echte Heino zonnebril GRATIS”, “Jagermeister 1 Euro”, “Bij bestelling van 5 Palm biertjes een gratis Palm T-shirt”, “Malibu maar €2,50 + een gratis bandana bij 2 Cola Malibu”, “GRATIS WELKOMSSHOOTER! Cocktail van de dag € 2,50”, “2 cocktails halen = 1 betalen en tot 0.00 uur BIER slechts € 1,-”, “Flügel voor maar
€ 1,-” ,”Rode Wodka + Energy Drink maar € 2,50”, “6 Tequila Gold shots op een plankje met kaneel en sinaasappel voor € 10,- i.p.v. € 15,-”, “4 Goldstrike op een plankje nu: € 7,50 i.p.v. € 10,-”, “rondje top shots, 6 verschillende shooters voor: € 10,- i.p.v. € 15,-”, “Plankje Flügel, 10 stuks op een ski, nu: €14,50 i.p.v. 20,-” en “Rondje boswandeling, 10 shots voor €14,50 i.p.v. €20,-”.

De klacht

De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat geadverteerd wordt met gratis alcoholhoudende drank of drank die wordt aangeboden tegen de helft van de normale verkoopprijs.

Voorts acht klager de uiting in strijd met artikel 1 RVA. De aanbiedingen duren de hele avond en in sommige gevallen de hele week. Er wordt geadverteerd met veel drank tegelijk. Verder kan men gratis artikelen krijgen indien men veel drank in één keer koopt. Daarom is klager van mening dat alle aanbiedingen als genoemd onder 2 aanzetten tot overmatig drankgebruik.

Het uiterlijk van de website heeft veel felle kleuren, bewegende beelden en spreekt bezoekers aan met “Beste toppers”. Shooters zoals Flügel of Boswandeling spreken jongeren extra aan door hun vrolijke kleuren en cartoon-achtige figuren op de flesjes die op de website staan afgebeeld. Om die reden acht klager de uiting in strijd met artikel 10 RVA.

Het verweer

Adverteerder doet niets anders dan een supermarkt of slijter. Er wordt geen alcohol verkocht voor minder dan de helft van de normale prijs. De bierglazen van adverteerder zijn kleiner.
Twee drankjes in één keer kopen is niet overmatig. Bovendien zijn bezoekers van De Doos zelden alleen.
De artikelen die men gratis ontvangt, hebben niets met alcohol te maken.
Minderjarigen zijn niet welkom in De Doos. De website is een vrolijke website en is niet gericht op minderjarigen.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt een “Gratis welkomshooter” en “GRATIS WELKOMSSHOOTER” aangeboden. Dit is in strijd met artikel 20 RVA omdat dit artikel het gratis aan particulieren aanbieden van alcoholhoudende drank verbiedt. Dat adverteerder alcoholhoudende drank aanbiedt tegen minder dan de helft van de bij adverteerder geldende normale verkoopprijs, is niet gebleken.

Door de veelheid aan aanbiedingen waarin alcoholhoudende drank wordt aangeboden tegen een lage prijs en/of met korting dan wel een cadeautje indien men meerdere consumpties tegelijk koopt, is de Commissie van oordeel dat de uiting de vereiste terughoudendheid mist en overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie stimuleert.

De uiting is niet zodanig dat deze een attractiewaarde heeft voor minderjarigen die aanmerkelijk uitstijgt boven die welke de uiting heeft voor volwassenen. Niet kan gezegd worden dat de uiting zich specifiek richt tot minderjarigen.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 1 RvA

artikel 20 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken