Omschrijving:Het betreft de website www.cafededoos.com van Café De Doos, waarop onder meer de volgende aanbiedingen staan: “Gratis welkomshooter”, “Bier € 1”, “Apfelkorn nu € 1,50 en bij 2 Apfelkorn de echte Heino zonnebril GRATIS”, “Jagermeister 1 Euro”, “Bij bestelling van 5 Palm biertjes een gratis Palm T-shirt”, “Malibu maar €2,50 + een gratis bandana bij 2 Cola Malibu”, “GRATIS WELKOMSSHOOTER! Cocktail van de dag € 2,50”, “2 cocktails halen = 1 betalen en tot 0.00 uur BIER slechts € 1,-”, “Flügel voor maar |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat geadverteerd wordt met gratis alcoholhoudende drank of drank die wordt aangeboden tegen de helft van de normale verkoopprijs. Voorts acht klager de uiting in strijd met artikel 1 RVA. De aanbiedingen duren de hele avond en in sommige gevallen de hele week. Er wordt geadverteerd met veel drank tegelijk. Verder kan men gratis artikelen krijgen indien men veel drank in één keer koopt. Daarom is klager van mening dat alle aanbiedingen als genoemd onder 2 aanzetten tot overmatig drankgebruik. Het uiterlijk van de website heeft veel felle kleuren, bewegende beelden en spreekt bezoekers aan met “Beste toppers”. Shooters zoals Flügel of Boswandeling spreken jongeren extra aan door hun vrolijke kleuren en cartoon-achtige figuren op de flesjes die op de website staan afgebeeld. Om die reden acht klager de uiting in strijd met artikel 10 RVA. |
Het verweer Adverteerder doet niets anders dan een supermarkt of slijter. Er wordt geen alcohol verkocht voor minder dan de helft van de normale prijs. De bierglazen van adverteerder zijn kleiner. Twee drankjes in één keer kopen is niet overmatig. Bovendien zijn bezoekers van De Doos zelden alleen. De artikelen die men gratis ontvangt, hebben niets met alcohol te maken. Minderjarigen zijn niet welkom in De Doos. De website is een vrolijke website en is niet gericht op minderjarigen. |
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt een “Gratis welkomshooter” en “GRATIS WELKOMSSHOOTER” aangeboden. Dit is in strijd met artikel 20 RVA omdat dit artikel het gratis aan particulieren aanbieden van alcoholhoudende drank verbiedt. Dat adverteerder alcoholhoudende drank aanbiedt tegen minder dan de helft van de bij adverteerder geldende normale verkoopprijs, is niet gebleken. Door de veelheid aan aanbiedingen waarin alcoholhoudende drank wordt aangeboden tegen een lage prijs en/of met korting dan wel een cadeautje indien men meerdere consumpties tegelijk koopt, is de Commissie van oordeel dat de uiting de vereiste terughoudendheid mist en overmatige of anderszins onverantwoorde alcoholconsumptie stimuleert. De uiting is niet zodanig dat deze een attractiewaarde heeft voor minderjarigen die aanmerkelijk uitstijgt boven die welke de uiting heeft voor volwassenen. Niet kan gezegd worden dat de uiting zich specifiek richt tot minderjarigen. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 1 RvA artikel 20 RvA |