a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0220

Datum:

12-07-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Koninklijke Grolsch N.V., waarin vier vrienden in één auto naar een feest rijden. Onderweg komen zij een aantal transparante gebouwen tegen waar groenig licht uit schijnt. De locatie van het feest is een soortgelijk gebouw. Vervolgens ziet met de vier uitstappen, wordt een vitrine vol Grolsch getoond te midden van het feest en iemand die twee flesjes pakt en deze over de vitrinekast schuift. Eén van de vrienden pakt de flesjes. Vervolgens wordt gezegd: “De nieuwe fles van Grolsch. Bier mag weer gezien worden”. Hierbij ziet men drie van de vrienden waarvan er twee een flesje Grolsch in de hand hebben.

De klacht

De vrienden gaan met de auto naar een feest waar blijkbaar alleen bier wordt aangeboden en geen frisdrank. Om die reden acht klager de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Klager acht de uiting ook in strijd met artikel 17 RVA omdat deze een verband legt tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname.

Het verweer

Op het feest bestellen drie van de vier vrienden twee flesjes Grolsch. Degene die de auto bestuurde, is daarbij niet aanwezig.
Dat personen in een uiting bier drinken, is niet in strijd met de RVA. Het op een normale manier drinken van één flesje kan niet als overmatige consumptie worden beschouwd.
Degene die de auto bestuurde, wordt niet op het feest getoond om te voorkomen dat ook maar enigszins de suggestie wordt gewekt dat deze persoon na het drinken van alcohol een auto zou besturen. Dat er getoond wordt dat twee van de vrienden bier drinken, wil niet zeggen dat er geen frisdrank op het feest aangeboden wordt.
De uiting is vooraf goedgekeurd door de STIVA.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt een vitrine met flesjes bier getoond tijdens een druk bezocht feest en men ziet twee van de vrienden die elk één flesje Grolsch in de hand hebben. Gezien het aantal flessen in de vitrine in verhouding tot het aantal op het feest aanwezige personen en gezien het feit dat er niet meer dan één flesje bier per persoon wordt gedronken, kan niet worden geoordeeld dat in de uiting overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie wordt getoond, gesuggereerd of gestimuleerd. Dat geen frisdrank wordt getoond doet aan dit oordeel niet af.

Degene die de auto bestuurde, blijft geheel buiten beeld vanaf het moment dat de vrienden op het feest aankomen. Of hij op het feest blijft en wat hij gaat drinken is onbekend. Voorts wordt niet getoond hoe de vrienden na afloop van het feest naar huis gaan. Gelet hierop kan niet geoordeeld worden dat een verband wordt gelegd tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname. Dat de vrienden met een auto naar het feest toe rijden, is voor het aannemen van een dergelijk verband onvoldoende.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken