a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0265

Datum:

25-06-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de e-mail waarin de Maastrichtse Studenten Zwemvereniging Tiburón, hierna Tiburón, haar leden oproept tot deelname aan het door Café De Dikke Dragonder, hierna De Dikke Dragonder, georganiseerde Bonusdrinken.

De klacht

Café De Dikke Dragonder heeft, in samenwerking met verschillende Studenten Sport Verenigingen, waaronder Tiburón, een actie Bonusdrinken opgezet. Deze actie houdt in dat leden van de verenigingen van zondag- t/m donderdagavond een korting krijgen van € 0,60 op bier of fris op vertoon van een polsbandje. Consumpties worden beloond met punten. Op een scorenbord wordt bijgehouden hoeveel de leden van elke vereniging hebben gedronken. De leden van de vereniging die aan het eind van een kwartaal de hoogste score heeft, worden door De Dikke Dragonder beloond met een (drank)actie.
Deze actie is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Omdat aangenomen mag worden dat de beloning bestaat uit gratis drank, zelfs voor leden die niet hebben meegedaan aan de actie is tevens sprake van strijd met artikel 20 RVA.

Het verweer

Tiburón laat weten zich niet te hebben gerealiseerd dat het kenbaar maken van de actie in strijd is met artikel 1 RVA. Overigens geldt de actie ook voor frisdranken. Doel van de actie was een gezellig verenigingsleven te creëren door te gaan borrelen in een vast café en daardoor het verenigingsleven te versterken.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats overweegt de Commissie dat de van De Dikke Dragonder afkomstige e-mail dient te worden aangemerkt als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code.
Nu Tiburón haar leden daarin oproept om aan het Bonusdrinken deel te nemen en aan het drinken van onder meer alcoholhoudende drank een wedstrijdelement is verbonden, in die zin dat de leden van de vereniging, wier leden in een bepaalde periode het meeste punten hebben gescoord, beloond worden met “een (drank)actie”, mist de uiting de in artikel 1 RVA geboden terughoudendheid. Overmatige consumptie van alcoholhoudende drank wordt hierdoor stimuleerd. Dat ook het drinken van niet-alcoholhoudende drank punten oplevert, leidt niet tot een ander oordeel.

Naar niet is weersproken, bestaat de als beloning in het vooruitzicht gestelde “(drank) actie” uit het gratis verstrekken van onder meer alcoholhoudende drank.
Aangezien in deze uiting met actieve medewerking van een lid van de branche gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden, is de uiting tevens in strijd met artikel 20 RVA.

Ten aanzien van De Dikke Dragonder overweegt de Commissie dat zij deze niet verantwoordelijk acht voor de onderhavige uiting, zodat hij niet als adverteerder kan worden aangemerkt.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt Tiburón aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 1 RvA

artikel 20 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken