Omschrijving:Het betreft: |
De klacht Adverteerder heeft het concept Bonus Drinken ontwikkeld, waarbij leden van studenten (sport)verenigingen op vertoon van een polsbandje van zondag tot en met donderdagavond een korting krijgen van € 0,60 op bier en frisdrank, waardoor deze dranken € 1,30 kosten in plaats van € 1,90. Doel van het Bonus Drinken is om tegen andere (sport)verenigingen te strijden. Het aantal drankjes dat de leden van de verschillende (sport)verenigingen hebben gedronken, wordt genoteerd op het scorebord en naarmate de leden van een vereniging meer hebben gedonken worden ze met meer gratis consumpties beloond. De winnaar krijgt bovendien een Magnum Champagne. De nieuwsbrief bevat een oproep om naar het Bonus Drinken Eindfeest te komen waar de prijsuitreiking zal plaatvinden. Het concept Bonus Drinken is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken omdat het vanwege het competitieve element aanzet tot overmatige alcoholconsumptie. Tevens is sprake van strijd met artikel 20 RVA omdat wordt geadverteerd met gratis drank. |
Het verweer Op de betreffende avonden (zondag- t/m donderdag avond) worden vijf soorten niet alcoholische dranken en slechts één alcoholhoudende drank tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Ook in de keuze van de gratis consumpties zijn de winnaars vrij. Het levert adverteerder ook geen voordeel op indien men bier drinkt in plaats van frisdrank. Het tegendeel is het geval. Het is geenszins de bedoeling van adverteerder om aan te zetten tot onverantwoord alcoholgebruik. |
Het oordeel van de Commissie Artikel 1 RVA. Artikel 20 RVA. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 1 en 20 RVA en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 1 RvA artikel 20 RvA |