Omschrijving:Het betreft de van Supermarkt Nettorama (Nettorama) en Bavaria N.V. (Bavaria) afkomstige uitingen: |
De klacht Het is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) om in reclame gratis alcoholhoudende drank aan te bieden. |
Het verweer Nettorama stelt de tekst te hebben overgenomen van de Bavaria verpakking en is van oordeel dat Bavaria daarop dient te worden aangesproken. Onjuist is dat het bier voor minder dan de helft van de normale verkoopprijs wordt aangeboden. Bavaria stelt dat de tekst op de verpakking niet in strijd is met artikel 20 RVA. Het gaat hier om een eight-pack dat wordt aangeboden voor de prijs van 6 blikjes ofwel met een korting van 25%. Deze korting geldt ook alleen bij aanschaf van een eight-pack. Er is geen sprake van het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 20 RVA en beveelt zij de adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |