a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0478

Datum:

07-11-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende uitingen van Café Costa:
a. Een bord waarop staat:
“Costa’s Flugel Party
tot 24:00
2 halen=1 betalen
(op ALLE dranken)”.

b. Een poster waarop staat: “Flügel € 1,50 pst, Doos 50,- ”.

c. De website www.kroegenweb.nl waarop onder andere staat:
“Iedere Donderdag is het Studenten Night @ Costa en hebben wij
tot 24 uur 2 Halen 1 Betalen op Bier en diverse mixen.
Na 24 uur kost een biertje slechts 1,50.
Op vrijdag is het ook 2 halen 1 betalen tot 24uur en hebben wij elke week
Thema Feesten met Top DJ’s en regelmatig live artiesten.
Op Zaterdag gaat het Dak er altijd helemaal af. Kom op deze dag gerust indrinken,
want tot 23:30 kost een biertje slechts 1euro en spatjes kosten maar 2,75”.

De klacht

De veelheid aan prijsacties, de lage prijzen en de zinsnede “kom gerust indrinken” stimuleren overmatige alcoholconsumptie, als bedoeld in artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).


Het verweer

Flügel wordt tegen advies-verkoopprijs aangeboden.
Het aanbod “2 halen= 1 betalen” betreft ook niet-alcoholische dranken. De uiting zet dus niet aan tot extragebruik van alcoholische dranken, omdat men ook niet-alcoholische dranken kan bestellen.
De website was sterk verouderd en is naar aanleiding van de klacht gewijzigd.

Het oordeel van de Commissie

Dat adverteerder, in klagers ogen door lage prijzen en de aanbieding 2 halen=1 betalen, structureel (te) lage prijzen in rekening brengt voor de bewuste alcoholhoudende dranken, kan niet tot het oordeel leiden dat adverteerder overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank stimuleert. Er geldt geen wettelijke minimumprijs en adverteerder moet door middel van het maken van reclame kenbaar kunnen maken welke drank voor welk bedrag bij hem verkrijgbaar is. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de uitingen in strijd zijn met artikel 1 RVA.

Dit is anders voor de aanbieding op de poster: “Flügel (..) Doos 50,- ” en voor de aanprijzing: “Kom op deze dag gerust indrinken” op de website, omdat resp. door de grote hoeveelheid in één keer te bestellen alcoholhoudende drank en door de aanmoediging om te komen indrinken, overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank wordt gestimuleerd.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de poster en de website in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 1 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken