a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0483

Datum:

07-11-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.bavariaronde.nl van Bavaria NV, waarop onder ander staat:
“Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt er voorafgaand aan de Bavara Ronde I 2007 een wielerclinic voor de jeugd georganiseerd.”
Hierbij zijn via een link onder andere drie foto’s te zien waarop jongens en meisjes op fietsen te zien zijn en het Bavaria logo dat op parasollen en banners staat.

De klacht

De website is in strijd met artikel 25 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat de merknaam van de alcoholhoudende drank ook deel uitmaakt van de domeinnaam en de wettelijke leeftijdsgrens van de aankoop van de alcoholhoudende drank ontbreekt.

Ook is de website in strijd met artikel 10 RVA. Op de foto’s van de wielerclinic 2006 staan minderjarigen die te midden van Bavaria reclame starten, zodat sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank die zich specifiek richt tot minderjarigen.

Het verweer

De website is niet van verweerder zodat hem terzake geen verwijt kan worden gemaakt. Niettemin is de website op verzoek van verweerder ondertussen aangepast.

De wielerclinic maakt geen onderdeel uit van de Bavaria Ronde maar vormt het voorprogramma daarvan. De wielerclinic wordt niet door verweerder gesponsord.
Het gaat om 3 van de 58 foto’s over de wielerclinic 2006 die een ondergeschikte en onopvallende plaats op de website innemen. Verweerder kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de plaatsing van deze foto’s.

Het oordeel van de Commissie

De naam van biermerk Bavaria, die sponsor is van de Bavariaronde, maakt deel uit van de domeinnaam. Volgens artikel 25 lid 1 RVA moet in dat geval de website de wettelijke leeftijdsgrens van de aankoop van de alcoholhoudende drank duidelijk vermelden. Dit ontbreekt, zodat de website in strijd is met artikel 25 lid 1 RVA. Verweerder is hiervoor mede verantwoordelijk, omdat deze als houder van het merk Bavaria geacht kan worden in te grijpen indien een website waarop zijn merk wordt gebruikt, in strijd is met de RVA. Dat verweerder geen houder van het domein is, doet hieraan niet af.

Op de website staan onder meer foto’s die tijdens de voorronde van de Bavaria ronde, de wielerclinic 2006, zijn genomen en waarop het Bavaria logo is te zien. Dat deze voorronde door minderjarigen wordt gereden en dat minderjarige fietsers op de foto’s staan, leidt niet tot het oordeel dat sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank die zich specifiek tot minderjarigen richt.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 25 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

artikel 25.1 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken