a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0518

Datum:

29-10-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende uitingen van Café De Villa:
een buiten, voor het café geplaatst reclamebord met de tekst:
“Absinth! 55% € 2.50
Biertje, de hele week 1 euro” en
b. een flyer met de volgende teksten:
“uitqaans recept: begin je avond met een klapper, absinth 55%, 2.50 euro, de hele week: bier, div. shooters 1 euro, vrijdag en zaterdagavond tussen 23.00 en 24.00: 2 halen 1 betalen*
* uitgezonderd bier”.
De op de flyer staande tekst staat eveneens op de website www.cafedevilla.nl

De klacht

Adverteerder zet in de uitingen aan tot overmatige alcoholconsumptie omdat de drank niet alleen zo goedkoop maar ook lange tijd voor zo geringe bedragen wordt aangeboden. Gelet hierop zijn de uitingen in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).
Voorts zijn de uitingen in strijd met artikel 4 van de RVA omdat daarin de nadruk wordt gelegd op het extreem hoge alcoholpercentage van 55% van absinth, waardoor gesuggereerd wordt dat dit een positieve eigenschap is.

Het verweer

Adverteerder heeft, voor wat betreft de door klager tegen de uitingen naar voren gebrachte bezwaren, het volgende aangevoerd.
De prijs van 1 euro voor een glas bier met een inhoud van 22 cl is de normale prijs. Deze prijs staat ook op de prijslijst.
Wat betreft de absint stelt adverteerder dat de vermelden van het alcoholpercentage eerder een waarschuwing is voor degenen die het willen kopen. Het is de bedoeling van de uiting om duidelijk te maken dat absinth verkrijgbaar is. Om die reden staat het uitroepteken achter het woord “absinth” en niet achter het alcoholpercentage van 55%.
Ten aanzien van de “div. shooters” stelt adverteerder dat het aanbod slechts geldt voor 4 shooters die slechts een alcoholpercentage hebben van 14,5 %. Bovendien geldt deze prijs de hele week en is het geen actie.
Een flesje Jupiler bevat slechts 25 cl. Dit is 8 cl minder dan een normale fles bier. Om die reden is dit flesje altijd goedkoper en ook hier gaat het niet om een actie.
Van strijd met de RVA is derhalve geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat de bedragen waarvoor absinth, bier en de bewuste “diverse shooters” in de uitingen worden aangeboden, de prijzen zijn waarvoor deze dranken normaal door hem worden aangeboden en dat hier geen sprake is van een actie(prijs).

Dat adverteerder, in klagers ogen, structureel (te) lage prijzen in rekening brengt voor de bewuste alcoholhoudende dranken, kan niet tot het oordeel leiden dat adverteerder overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank stimuleert. Er geldt geen wettelijke minimumprijs en adverteerder moet door middel van het maken van reclame kenbaar kunnen maken welke drank voor welk bedrag bij hem verkrijgbaar is. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de uitingen in strijd zijn met artikel 1 RVA

Van het enkele feit dat bij de aangeprezen absinth het alcoholpercentage is vermeld, kan niet worden geoordeeld dat daarvan de suggestie uitgaat dat dit alcoholpercentage een positieve eigenschap is. Om die reden is evenmin in strijd met artikel 4 van de RVA reclame gemaakt.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken