a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0521

Datum:

29-10-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.stroihoken.nl van V.C. de Strôihøken.
Op deze website, waarop reclame wordt gemaakt voor een feest, staat onder meer:
“Hoe kom ik aan kaartjes?
Door deze te kopen op onze voorverkoop-adressen (15 euro) of aan de kassa (17,50).
Dit bedrag is incl. 10 consumptiebonnen (meer consumpties tegen 1,50 Euro).
Niet alcoholische dranken zijn gratis.” alsook “Een ding staat vast, ook in 2007 kunnen jullie een schitterend en gezellig evenement verwachten en een goedkoop avondje stappen” en “Bij aankoop van het toegangskaartje krijgt men 10 consumptiebonnen cadeau. Terwijl water en jus d’ orange gewoon gratis blijven”.

De klacht

Op het Strôihøken-feest komen ongeveer 2500 jongeren af en de aantrekkingskracht daarvan zit in het ongelimiteerde drinken voor een spotprijs. Voor € 15,- entree kan men de hele avond drinken.
Omdat frisdranken gratis zijn, kunnen alle 10 consumptiebonnen besteed worden aan alcoholhoudende drank en wie geen alcohol drinkt, kan zijn bonnen aan een ander geven. Er wordt duidelijk reclame gemaakt met het feit dat men 10 consumpties voor 15 euro krijgt.
Gelet op het vorenstaande wordt in de uiting onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank gestimuleerd waardoor deze in strijd is met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Het verweer

Adverteerder stelt -voor zover van belang voor deze zaak- dat het concept van het evenement drastisch is aangepast en dat om die reden ook de website is gewijzigd.

Het oordeel van de Commissie

Aangezien men, naar adverteerder niet heeft weersproken, bij elke entreekaart van 15,- euro 10 consumptiebonnen krijgt die, omdat niet-alcoholische dranken gratis zijn, allemaal aan alcoholhoudende drank besteed kunnen worden, wordt door dit aanbod overmatige consumptie van alcoholhoudende drank gestimuleerd.
Gelet hierop zijn de bewuste websitepagina’s in strijd met artikel 1 RVA.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 1 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken