Omschrijving:Het betreft de volgende uitingen can Café De Blue Parroty: |
De klacht Adverteerder zet in de uitingen aan tot overmatige alcoholconsumptie, omdat verschillende soorten drank zo goedkoop worden aangeboden. Gelet hierop zijn de uitingen in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Op de website staan dezelfde aanbiedingen maar daaruit blijkt dat deze bedragen niet alleen op donderdagen gelden maar ook op vrijdagen en zaterdagen. Door tussen 21.00 uur en 22.00 uur bier voor € 0,50 aan te bieden, probeert men mensen op een vroeg uur naar binnen te lokken, in de hoop dat ze daar zullen blijven en meer zullen drinken. Het aanbieden van bier voor € 0,50 is tevens in strijd met artikel 20 RVA ingevolge welke bepaling alcohol niet met een korting van meer dan 50% mag worden verkocht. |
Het oordeel van de Commissie b. Adverteerder heeft klagers bezwaar dat € 0,50 voor een biertje minder is dan de helft van de normale verkoopprijs, niet weersproken. Uit het feit dat blijkens de website bier “tussen 22.00 uur en 23.00 uur slechts € 1,-“ kost, blijkt dat bier normaal meer dan |
De beslissing Op grond van het hiervoor onder 4 b overwogene acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 20 RVA en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 20 RvA |