a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0575

Datum:

28-11-2007

Uitspraak:

openbare aanbeveling / ALERT

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.ekskuus.nl van Feestcafé Ekskuus, waarop onder meer staat:
a. “Speciaal voor de vrouwen:
Elke vrijdag Vrouw Vriendelijke Vrijdag, dat wil zeggen dat de vrouwen bier, fris en
wijn gratis krijgen!!!!!!!” en
b. “Voor de mannen dan ook iets speciaals:
Jupiler per fles en per krat te koop, bij het kopen van 4 kratten tegelijk, krijg je deze gekoeld en wel in onze “Jupiler Koelkar”!!” en “ Bij aanschaf van 4 kratten een gratis Jupiler Koelkar, dus verzekerd van een hele avond een lekker gekoeld Jupilertje.”

De klacht

Ad a.
De Vrouw Vriendelijke Vrijdag houdt in dat vrouwen iedere vrijdag de hele avond gratis alcohol kunnen drinken.
Naar aanleiding van een vergelijkbare aanprijzing heeft de Commissie adverteerder op 19 september 2005 (dossier 05.0353) aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken. Onlangs bleek dat er nog steeds wordt geadverteerd met de Vrouw Vriendelijke Vrijdag. Aangezien bier en wijn de hele avond gratis worden weggegeven, stimuleert adverteerder nog steeds overmatige alcoholconsumptie. De uiting is om die reden in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Ad b.
Ook deze tekst is in strijd met artikel 1 RVA omdat door het te koop aanbieden van 4 kratten bier tegelijk, onverantwoorde consumptie wordt gestimuleerd.
Klager verzoekt de Commissie thans een strengere sanctie op te leggen.

Het verweer

Er wordt, anders dan in 2005, niet langer reclame gemaakt voor “free drinks” “Vrouwvriendelijk” suggereert niet dat dames gratis drank zouden krijgen. Met gezamenlijke acties (veiligheid, gimmicks en op vrouwen gericht entertainment) wordt getracht vrouwelijke gasten naar het uitgaansgebied te trekken. Van strijd met de artikelen 1 en 20 RVA is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de verschillende zinsneden heeft de Commissie het volgende overwogen.

Ad a.
Blijkens de website kunnen vrouwen op vrijdag gratis bier en wijn bestellen.
Een dergelijk aanbod mist de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid. Nu, naar het oordeel van de Commissie, door het aanbod dat vrouwen bier en wijn gratis krijgen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol wordt gestimuleerd, acht zij de uiting in strijd met artikel 1 RVA..
Aangezien alcoholhoudende drank gratis wordt verstrekt, is de uiting tevens in strijd met artikel 20 RVA.

Ad b.
Het aanbieden van 4 kratten tegelijk mist eveneens de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid. Door een dergelijk aanbod wordt overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol gestimuleerd.

Aangezien adverteerder al eerder is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken.

De beslissing

De onder a bedoelde zinsnede acht de Commissie in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
De onder b bedoelde zinsnede acht zij in strijd met artikel 1 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en maakt deze uitspraak openbaar.


Regeling:

artikel 1 RvA

artikel 20 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken