a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0595

Datum:

13-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft twee website-pagina’s van Rumours.
a. Op de ene website-pagina staat onder de aanhef “International Student Night” onder meer:
“15 tokens for 10 euro’s for sale from 23.00 hrs till 0.00 hrs.”
b. Op de andere pagina staat onder de aanhef “Student night” onder meer:
“Op gehele avond betaal je voor 15 muntjes slechts 10 euro, dus weet wat je mist!”.

De klacht

Beide uitingen zijn zowel in strijd met artikel 1 als met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat overmatige drank wordt gestimuleerd en de drank met een korting van meer dan 50% wordt verkocht.

Het verweer

Op de website staat op maandag een prijslijst waarop staat wat men voor 1, 2 of meer tokens kan krijgen, zoals bier of soda. Op de prijslijst voor donderdag staat niet wat men voor 1 token kan krijgen. Klager gaat ervan uit dat men dan voor 1 token een biertje kan kopen. Er wordt geen reclame gemaakt voor bier maar voor consumptiebonnen, waarbij bier en fris voordeliger zijn dan sterke drank. De gemiddelde prijs voor bier en frisdrank is € 0,67; een mix kost 3 tokens voor de alcoholhoudende drank en 1 voor de soda, dus € 2,67.
Adverteerder vraagt zich af wat de normale verkoopprijs is. De verkoopprijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Elke week is er in de supermarkt een biertje verkrijgbaar voor € 0,29. Omgerekend betekent dit dat een getapt biertje in de supermarkt € 0,20 kost.

Het oordeel van de Commissie

Het feit dat op de betreffende website-pagina’s de prijs van de daarop aangeboden alcoholhoudende drank wordt uitgedrukt in consumptiebonnen betekent niet dat er consumptiebonnen worden aangeprezen en geen drank.
De Commissie acht voldoende aannemelijk dat in deze uitingen alcoholhoudende drank voor minder dan de helft van de normaal door hem in rekening gebrachte prijs wordt aangeboden. Op de onder a bedoelde website-pagina wordt bier aangeboden voor één token, ofwel € 0,67 en niet is aangetoond dat de normale verkoopprijs van een biertje € 1,34 is. Wat de prijs is die elders of in een supermarkt voor een biertje moet worden betaald, doet in dit verband niet ter zake.
Weliswaar wordt op de onder b bedoelde pagina niet meegedeeld wat men voor één token kan kopen, maar waar adverteerder de bezoeker van de pagina en daarmee van de uitgaansgelegenheid aanspreekt als partyganger is duidelijk dat de muntjes hier mede als betaalmiddel voor onder meer alcoholhoudende drank worden aangeprezen.
Nu niet is gesteld of gebleken dat één biertje hier niet voor één token verkrijgbaar is, acht de Commissie ook deze uiting in strijd met artikel 20 RVA.

Van het aanbod “15 tokens for 10 euro” en “De gehele avond betaal je voor 15 muntjes slechts 10 euro” kan niet worden geoordeeld dat de in reclame voor alcoholhoudende drank geboden terughoudendheid in acht wordt genomen. Door een dergelijk aanbod wordt onverantwoorde consumptie gestimuleerd, hetgeen in strijd is met artikel 1 RVA.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 1 RvA

artikel 20 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken