Omschrijving:Het betreft de website www.wijnvoordeel.nl van Wijnvoordeel BV, waarop alle klanten die tien nieuwe abonnees op de gratis nieuwsbrief van adverteerster aanbrengen, worden beloond met een wijnpakket met 3 rode, 1 rosé en 2 witte wijnen bij hun volgende bestelling. |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat in de uiting alcoholhoudende drank gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs wordt aangeboden. |
Het verweerHet wijnpakket wordt alleen in combinatie met een bestelling geleverd. De minimale afname bij een bestelling is zes flessen, waardoor de actie in het meest gunstige geval voor de klant vergelijkbaar is met een 2-halen-1-betalen-actie. |
Het oordeel van de Commissie In de uiting wordt een “gratis wijnpakket” in het vooruitzicht gesteld bij een volgende bestelling. Ingevolge artikel 20 RVA is reclame waarbij alcoholhoudende drank gratis aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan. Dat, zoals in het verweer wordt gesteld, het “gratis wijnpakket” alleen in combinatie met een nieuwe bestelling van minimaal zes flessen wordt geleverd waardoor de actie in het meest gunstige geval voor de klant vergelijkbaar is met een 2-halen-1-betalen actie, doet daaraan niet af. In de uiting is immers niet vermeld dat de nieuwe bestelling minimaal zes flessen moet omvatten en evenmin wat de normale verkoopprijs van het aangeboden “gratis wijnpakket” is. Dat brengt mee dat het publiek de uiting niet zal opvatten als een 2-halen-1-betalen-actie, maar als het aanbieden van een gratis wijnpakket als tegenprestatie voor het leveren van tien e-mailadressen van wijnliefhebbers. Het op deze wijze aanbieden van een “gratis wijnpakket” is ingevolge artikel 20 RVA niet toegestaan. |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |