Omschrijving:Het betreft de advertentie voor Wieckse Rosé in het blad Pink Ribbon van oktober 2007. De advertentie bestaat uit de afbeelding van een fles Wieckse Rosé, met om de hals een roze lint. Onderaan de uiting staat: |
De klacht Omdat alcoholhoudende drank een risicofactor is waar het betreft borstkanker heeft adverteerder met deze advertentie de ethische grens overschreden. Onethisch acht klager het dat een producent van een product dat aan het ontstaan van borstkanker bijdraagt, profiteert van de goede naam en het bereik van een campagne tegen borstkanker, door zich als sponsor te profileren. Dit past in de aangekondigde strategie van adverteerder, waarin deze zich meer op vrouwen gaat richten. Via het blad Pink Ribbon wordt de beoogde doelgroep bereikt. De uiting is in strijd met artikel 5 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Adverteerder is door Pink Ribbon benaderd met het verzoek haar eenmalig te steunen in de strijd tegen borstkanker en wel met een speciaal voor het tijdschrift Pink Ribbon gemaakte advertentie. Het thema in de campagnes van Pink Ribbon is de kleur rose en het Pink Ribbon lintje. Het verzoek was iets te doen met de de doelgroep aansprekende Wieckse Rosé, in combinatie met het Pink Ribbon lintje. Het geld voor de advertentie, die niet past in de marketingstrategie voor Wieckse Rosé, moest apart worden vrijgemaakt. Doel van de advertentie was om Pink Ribbon te steunen en zo zal het publiek de advertentie ook opvatten, gezien de opzet van het tijdschrift en de overige daarin geplaatste advertenties. Het publiek zal niet een misleidend verband leggen tussen de eigenschappen van het product en het goede doel dat met de advertentie wordt gesteund. Van strijd met de RVA is geen sprake. |
|
Mondelinge behandeling Partijen handhaafden hun standpunt en legden pleitaantekeningen over. Nadere reactie van adverteerder Over het product wordt geen misleidende informatie verstrekt. Dat de advertentie is geplaatst in een Glossy Magazine, waarvan de gehele opbrengt is bestemd voor Pink Ribbon, maakt dat niet anders. Doel van de uiting was Pink Ribbon financieel te steunen en zo zal het publiek de uiting ook opvatten.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |