a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.065007.0650

Datum:

22-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de advertentie voor Wieckse Rosé in het blad Pink Ribbon van oktober 2007. De advertentie bestaat uit de afbeelding van een fles Wieckse Rosé, met om de hals een roze lint. Onderaan de uiting staat:
“Wieckse Rosé steunt Pink Ribbon in de strijd tegen borstkanker”.

De klacht

Omdat alcoholhoudende drank een risicofactor is waar het betreft borstkanker heeft adverteerder met deze advertentie de ethische grens overschreden. Onethisch acht klager het dat een producent van een product dat aan het ontstaan van borstkanker bijdraagt, profiteert van de goede naam en het bereik van een campagne tegen borstkanker, door zich als sponsor te profileren. Dit past in de aangekondigde strategie van adverteerder, waarin deze zich meer op vrouwen gaat richten. Via het blad Pink Ribbon wordt de beoogde doelgroep bereikt. De uiting is in strijd met artikel 5 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Het verweer

Adverteerder is door Pink Ribbon benaderd met het verzoek haar eenmalig te steunen in de strijd tegen borstkanker en wel met een speciaal voor het tijdschrift Pink Ribbon gemaakte advertentie. Het thema in de campagnes van Pink Ribbon is de kleur rose en het Pink Ribbon lintje. Het verzoek was iets te doen met de de doelgroep aansprekende Wieckse Rosé, in combinatie met het Pink Ribbon lintje. Het geld voor de advertentie, die niet past in de marketingstrategie voor Wieckse Rosé, moest apart worden vrijgemaakt. Doel van de advertentie was om Pink Ribbon te steunen en zo zal het publiek de advertentie ook opvatten, gezien de opzet van het tijdschrift en de overige daarin geplaatste advertenties. Het publiek zal niet een misleidend verband leggen tussen de eigenschappen van het product en het goede doel dat met de advertentie wordt gesteund. Van strijd met de RVA is geen sprake.

Mondelinge behandeling

Partijen handhaafden hun standpunt en legden pleitaantekeningen over.
Namens klager stelt dr. Van den Wildenberg dat de uiting ook misleidend is en om die reden in strijd is met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code, aangezien men door deze uiting de indruk zou kunnen krijgen dat alcoholhoudende drank niet tot borstkanker zou kunnen leiden.
Afgesproken wordt dat adverteerder 14 dagen de gelegenheid krijgt zich hierover uit te laten en dat deze reactie alleen ter kennisname aan klager zal worden toegestuurd.

Nadere reactie van adverteerder

Over het product wordt geen misleidende informatie verstrekt. Dat de advertentie is geplaatst in een Glossy Magazine, waarvan de gehele opbrengt is bestemd voor Pink Ribbon, maakt dat niet anders. Doel van de uiting was Pink Ribbon financieel te steunen en zo zal het publiek de uiting ook opvatten.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de grens van het toelaatbare in dit geval niet overschreden. Het staat adverteerder vrij om op te treden als sponsor van Pink Ribbon en de wijze waarop adverteerder in de onderhavige advertentie uiting geeft aan dat sponsorschap, acht de Commissie niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen. Van misleiding is evenmin sprake.
De strekking van de advertentie is voldoende duidelijk en daarin wordt geen relatie gelegd tussen Wieckse Rosé en borstkanker.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken