a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0720B

Datum:

20-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van Sanoma Uitgevers B.V. in maandblad KIJK waarin een gratis “Beer Tap & Cooler” wordt aangeboden bij een jaarabonnement.

De klacht

KIJK is een maandblad voor kinderen en jongeren. Klagers zoon die KIJK leest is 14 jaar. Klager vindt de uiting schandalig gelet op de schadelijke werking van alcohol bij jongeren en in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA)

Het verweer

Een thuistap is geen alcoholhoudende drank dus de uiting valt niet onder de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Bovendien is het merendeel van de lezers van de in totaal 6 tijdschriften waarvoor de aanbieding geldt, meerderjarig zodat artikel 21 RVA niet van toepassing is.
De kerndoelgroep van KIJK is 15 tot en met 19 jarigen.

De uiting is niet onethisch. Het gebruik van alcohol wordt op geen enkele wijze gestimuleerd.
Desondanks vindt klager het ongelukkig dat KIJK in de betreffende campagne is meegenomen dat deels door minderjarigen wordt gelezen. Adverteerder heeft de klagers daarom een excuusbrief gezonden.

Het oordeel van de Commissie

De uiting is niet in strijd met de RVA omdat geen sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank.

De uiting is wel in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie overweegt daartoe dat een thuistap alleen kan worden gebruikt om bier mee te tappen en een thuistap zodoende geen geschikt cadeau is voor minderjarigen. Algemeen wordt immers erkend dat alcoholgebruik door minderjarigen ontmoedigd dient te worden gelet op de schadelijke effecten van alcohol op minderjarigen. Adverteerder heeft erkend dat de kerndoelgroep van KIJK uit minderjarigen bestaat.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 2 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken