a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0726

Datum:

12-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie in het maandblad DUS van FNV Dienstenbond dat aanbiedingen bevat die exclusief voor FNV leden gelden. In de advertentie wordt aan FNV-leden het volgende aanbod gedaan: “VillaVino feestelijk wijnpakket voor slechts € 32,25. Ontvang een fles wijn t.w.v. € 13,- cadeau”. Onderaan de uiting staat: “Kijk voor meer informatie en de bestelprocedure op www.FNV-voordeel.nl of bel Via Vino.nl”.

De klacht

Het adverteren met gratis alcoholhoudende drank is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Het verweer

Het aanbod komt neer op een korting. Met betaalt voor 5 flessen maar ontvangt er 6. Er moet voor het pakket betaald worden dus van gratis verstrekking van alcoholhoudende drank is geen sprake.
Er is geen sprake van een openbaar aanbod, omdat dit aanbod alleen voor FNV leden geldt.

De mondelinge behandeling

VillaVino lichtte toe dat adverteerders de tekst van de uiting in onderling overleg hebben vastgesteld. Gekozen is voor een fles “cadeau”, omdat FNV Dienstenbond iets extra’s wilde doen voor de leden en “cadeau” hierbij beter aansluit.

Het oordeel van de Commissie

Er is sprake van een openbaar aanbod, omdat het maandblad DUS van FNV Dienstenbond aan FNV leden is toegezonden en het een aanbod betreft dat aan al deze leden wordt gedaan.

Artikel 20 RVA verbiedt het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche. Het gaat bij de toepassing van dit artikel om de wijze van aanbieden en niet zozeer om de uiteindelijke afrekening. Nu de fles wijn “gratis” wordt aangeboden, is de uiting in strijd met artikel 20 RVA. Dat de fles wijn gratis wordt aangeboden bij aanschaf van een wijnpakket, doet hieraan niet af.

FNV Dienstenbond is weliswaar geen lid van de branche maar VillaVino is dat wel, aangezien VillaVino deel uitmaakt van het bedrijfsleven dat betrokken is bij de verkoop en de verstrekking van alcoholhoudende drank. De bewuste aanbieding wordt gedaan aan FNV leden, waarbij FNV Dienstenbond en VillaVino gezamenlijk de aanbieding tot stand hebben gebracht zodat sprake is van een aanbod dat wordt gedaan met actieve medewerking van een lid van de branche, in de zin van artikel 20 RVA. Beide adverteerders kunnen dus geacht worden de bewuste aanbieding te hebben gedaan.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 20 RvA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken