Omschrijving:Het betreft een advertentie voor Bernard-Massard ‘champagne’ waarin staat: “Laat je verleiden door onze bubbels”. Daarbij is afgebeeld een open fles Bernard-Massard op een tafeltje waaronder een jonge man en vrouw zitten met een glas. Hij heeft zijn arm om haar heen geslagen. Het regent. |
De klacht De mededeling “Laat je verleiden door onze bubbels” in combinatie met de romantiek die het paartje uitstraalt, suggereert dat de bubbels zorgen voor verleiding en daarmee seksueel succes. De bubbels zijn het ‘middel’ via welke de romantiek tussen beide partners ontstaat. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Verweerder ontkent in Nederland te hebben geadverteerd. |
De repliek De uiting stond in het blad ‘Grande’ van januari 2008. |
De dupliek Verweerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat zijn uitingen niet in strijd met enige wet of regel zijn.
|
Het oordeel van de Commissie In de uiting worden een man en een vrouw getoond die romantisch in de regen onder een tafeltje zitten met een glas ‘champagne’. Dat daarboven de mededeling staat: “Laat je verleiden door onze bubbels” leidt niet tot het oordeel dat de uiting de indruk wekt dat consumptie van de ‘champagne’ een bijdrage levert aan seksueel succes. De Commissie overweegt daartoe dat de uiting niet de indruk wekt dat het drinken van “onze bubbels” tot seksuele handelingen leidt of heeft geleid. Bovendien is er geen aanleiding om bedoelde mededeling anders te lezen dan als het verleid worden tot het drinken van de ‘champagne’. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |