Omschrijving:A Brand New Day Drinks Company B.V. heeft in de nummers 12/2007 en 1/2008 van het blad Drankendetail een advertentie geplaatst met daarin afgebeeld een fles Stroh 80. Voor de fles staat een deels gevuld glas waaromheen prikkeldraad is gewikkeld. Onder de fles en het glas staat de volgende tekst: “80% hurts |
De klacht Door de afbeelding van een met prikkeldraad omwikkeld glas en de begeleidende tekst “80% hurts” en ”Stroh. Very Stroh.” wordt de consument ertoe aangezet het blijkbaar stoere, erg sterke, zelfs pijnlijke product toch te proberen. De hoogte van het alcoholpercentage wordt aldus als lokkertje gebruikt om mensen te prikkelen en te bewegen het product te kopen. Er wordt bewust geadverteerd met de meest extreme variant van het product, te weten de 80% variant. Het hoge percentage alcohol wordt zo als een positieve eigenschap in de zin van artikel 4 Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) gepresenteerd en is in strijd met dit artikel. |
Het verweer In de advertentie wordt niet gesuggereerd dat de hoogte van het alcoholpercentage een positieve eigenschap is. Van het merk Stroh zijn verschillende productvarianten in Nederland verkrijgbaar. Elk van deze varianten heeft een ander smaakprofiel, alcoholpercentage, gebruiksmoment en eigen gebruikersgroep. In de reclame-uiting verwijst de 80% in de begeleidende tekst “80% hurts” naar de productvariant Stroh 80% met haar eigen karakteristieke smaak, en niet naar het alcoholpercentage. De tekst “80% hurts” heeft derhalve niet tot doel te zeggen “80% alcohol hurts”, maar het product “Stroh 80% hurts”, dit als kwinkslag naar de zeer karakteristieke smaak van deze variant die niet bij iedereen in de smaak zal vallen. De tekst “Stroh. Very Stroh.” in de uiting verwijst naar het met het eigenzinnige karakter van Stroh en houdt geen verband alcoholpercentage van het product. |
Het oordeel van de Commissie Voorts is de Commissie van oordeel dat de consument de reclame-uiting zo zal begrijpen, dat het veronderstelde alcoholpercentage van 80% het product een stoer karakter geeft, immers is bedoeld voor mensen die de “pijnlijke” ervaring van het drinken van een drank met een zeer hoog alcoholpercentage (symbolisch uitgebeeld door het met prikkeldraad omwikkelde glas en het woord “hurts”) voor lief nemen. Voor sommige consumenten zal dit beweerdelijke stoere karakter, naar klaagster terecht stelt, een stimulans zijn om het product te gaan gebruiken. Dit impliceert dat van de reclame-uiting de suggestie uitgaat dat de hoogte van het alcoholpercentage op zich een positieve eigenschap is. Dit onderdeel van de klacht is gegrond. Voor zover klager stelt dat ook de tekst “Stroh. Very Stroh.” consumenten uitlokt om het afgebeelde product te kopen, kan de Commissie hem daarin niet volgen. In deze tekst valt niet, althans geen directe, verwijzing naar een alcoholpercentage te lezen, terwijl het niet voor de hand ligt dat de consument deze woorden zal opvatten als aanduiding voor een drank met een hoog alcoholpercentage. In zoverre is de klacht ongegrond. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4 RVA voor zover het betreft de afbeelding van het met prikkeldraad omwikkelde glas en de tekst “80% hurts”. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.Voor het overige zal de klacht worden afgewezen. |
Regeling: Artikel 4 RVA |