a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0106

Datum:

23-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

A Brand New Day Drinks Company B.V. heeft in de nummers 12/2007 en 1/2008 van het blad Drankendetail een advertentie geplaatst met daarin afgebeeld een fles Stroh 80. Voor de fles staat een deels gevuld glas waaromheen prikkeldraad is gewikkeld. Onder de fles en het glas staat de volgende tekst:

“80% hurts
Stroh. Very Stroh.”.

De klacht

Door de afbeelding van een met prikkeldraad omwikkeld glas en de begeleidende tekst “80% hurts” en ”Stroh. Very Stroh.” wordt de consument ertoe aangezet het blijkbaar stoere, erg sterke, zelfs pijnlijke product toch te proberen. De hoogte van het alcohol­percentage wordt aldus als lokkertje gebruikt om mensen te prikkelen en te bewegen het product te kopen. Er wordt bewust geadverteerd met de meest extreme variant van het product, te weten de 80% variant. Het hoge percentage alcohol wordt zo als een positieve eigenschap in de zin van artikel 4 Reclamecode voor alcohol­hou­den­de dranken (RVA) gepresenteerd en is in strijd met dit artikel.

Het verweer

In de advertentie wordt niet gesuggereerd dat de hoogte van het alcoholpercentage een positieve eigenschap is. Van het merk Stroh zijn verschillende productvarianten in Nederland verkrijgbaar. Elk van deze varianten heeft een ander smaakprofiel, alco­hol­percentage, gebruiksmoment en eigen gebruikersgroep. In de reclame-uiting verwijst de 80% in de begeleidende tekst “80% hurts” naar de productvariant Stroh 80% met haar eigen karakteristieke smaak, en niet naar het alcoholpercentage. De tekst “80% hurts” heeft derhalve niet tot doel te zeggen “80% alcohol hurts”, maar het product “Stroh 80% hurts”, dit als kwinkslag naar de zeer karakteristieke smaak van deze variant die niet bij iedereen in de smaak zal vallen. De tekst “Stroh. Very Stroh.” in de uiting verwijst naar het met het
eigenzinnige karakter van Stroh en houdt geen verband alcoholpercentage van het product.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft zich op het standpunt gesteld dat de tekst “80% hurts” niet als doel heeft te zeggen “80% alcohol hurts”, maar uitsluitend is bedoeld om tot uitdrukking te brengen “Stroh 80% hurts”. Naar het oordeel van de Commissie neemt dit niet weg dat buiten redelijke twijfel is dat de gemiddelde consument de tekst “80% hurts” zo zal be­grijpen, dat deze primair is bedoeld om te refereren aan het alcoholpercentage van het product in plaats van de productvariant. Dit ligt ook in zoverre voor de hand, omdat per­cen­tages die zijn afgebeeld in advertenties voor alcoholische drank tot doel plegen te hebben de hoogte van het alcoholpercen­tage van het product aan te duiden, en niet bedoeld zijn om aan te geven dat het product een specifieke smaak en een bepaald gebruiks­moment heeft.

Voorts is de Commissie van oordeel dat de consument de reclame-uiting zo zal be­grijpen, dat het veronderstelde alcoholpercentage van 80% het pro­duct een stoer karakter geeft, immers is bedoeld voor mensen die de “pijnlijke” erva­ring van het drinken van een drank met een zeer hoog alcoholpercentage (symbo­lisch uitgebeeld door het met prikkeldraad omwikkelde glas en het woord “hurts”) voor lief nemen. Voor sommige consumenten zal dit beweerdelijke stoere karakter, naar klaag­ster terecht stelt, een stimulans zijn om het product te gaan gebruiken. Dit impliceert dat van de reclame-uiting de suggestie uitgaat dat de hoogte van het alcoholpercen­tage op zich een positieve eigenschap is. Dit onderdeel van de klacht is gegrond.

Voor zover klager stelt dat ook de tekst “Stroh. Very Stroh.” consumenten uitlokt om het afgebeelde product te kopen, kan de Commissie hem daarin niet volgen. In deze tekst valt niet, althans geen directe, verwijzing naar een alcoholpercentage te lezen, terwijl het niet voor de hand ligt dat de consument deze woorden zal opvatten als aan­duiding voor een drank met een hoog alcoholpercentage. In zoverre is de klacht ongegrond.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4 RVA voor zover het betreft de afbeelding van het met prikkeldraad omwikkelde glas en de tekst “80% hurts”. Zij beveelt adver­teerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.Voor het overige zal de klacht worden afgewezen.


Regeling:

Artikel 4 RVA

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken