Omschrijving:Het betreft een in het kader van buzzmarketing door Grolsche Bierbrouwerij Nederland BV voor Grolsch Weisen bier openbaar gemaakte uiting. Verweerder heeft door Buzzer BV een campagne laten opzetten om een nieuw product te promoten. Duizend ‘buzzers’ mochten het nieuwe bier proeven en testen met hun omgeving. Tegen betaling van € 4,50 kregen de buzzers een Grolsch-pakket thuis- gestuurd met 8 beugelflessen en enkele glazen. Daarna rapporteren de buzzers over hun ervaringen aan Buzzer BV en/of op het forum van Grolsch Weizen op de website www.buzzer.nl. Het overgrote deel van de reacties op het forum is positief. |
De klacht Klager is van mening dat buzzmarketing reclame is, omdat in het openbaar (overwegend) positieve reclame wordt gemaakt voor een nieuw product en adverteerder opdracht heeft gegeven voor de campagne. Aangezien op eerdergenoemde website onder meer een 21 jarige buzzer het product heeft gepromoot onder zijn vrienden, is deze uiting in strijd met artikel 11 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Er is geen sprake van reclame om de volgende redenen. a. Er is geen sprake van een openbare uiting, omdat buzzmarketing niet is bedoeld om een groot publiek te bereiken, maar aan een vrij select gezelschap is voorbehouden. b. Er is geen sprake van een aanprijzing. Of een product positief zal worden ontvangen en de buzzer daarover met derden zal spreken, weet verweerder niet. Verweerder is niet aan te merken als adverteerder, omdat verweerder niet de regie heeft over de mening van de buzzer. Indien sprake zou zijn van reclame, dan is artikel 11 RVA niet overtreden. Bij dit artikel gaat het volgens de handleiding om geënsceneerde situaties met scripts en modellen. Daarvan is geen sprake. Verweerder verwijst naar een schriftelijke reactie van Buzzer BV waarin, kort samengevat, staat dat buzzers niet in dienst zijn maar nieuwe producten uit vrije wil proberen en daarvoor niet worden betaald. De buzzers hebben voor het bierpakket € 4,50 betaald, hetgeen neerkomt op 50% korting. |
|
De mondelinge behandeling Klager stelt dat sprake is van een openbare aanprijzing omdat de campagne in totaal 175000 mensen heeft bereikt en omdat het beleid van Buzzer BV is gericht op een zo groot mogelijke kans op positieve reacties. Daarnaast is naar klagers oordeel sprake van een aantal factoren waardoor de buzzer zich speciaal betrokken en loyaal voelt. Klager wijst er op dat buzzmarketing hetzelfde doel heeft als reclame, een groot bereik heeft en de aankoop van een product tracht te beïnvloeden. Indien buzzmarketing niet binnen de regels van zelfregulering voor alcohol valt, vervalt iedere mogelijkheid om marketing van alcoholhoudende producten via buzzers te reguleren. Adverteerder benadrukt dat buzzen juist objectief is, omdat het geen commercieel belang dient.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |