a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0352

Datum:

16-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial voor de zender Veronica. In de commercial, die uit twee delen bestaat, is telkens dezelfde vrouw te zien die een drankje krijgt ingeschonken door een barkeeper. De vrouw drinkt het drankje op terwijl ze zich van de barkeeper afwendt. Na het drinken schudt zij een keer met haar hoofd.

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de commercial, omdat het volgens haar reclame voor alcohol betreft die wordt uitgezonden op een tijdstip dat minderjarigen televisie kijken.

Het verweer


De reclame-uiting bevat geen aanprijzing voor alcoholhoudende drank. Het gaat uitsluitend om reclame voor de televisiezender Veronica. Het feit dat in de commercial alcohol wordt ingeschonken en genuttigd, betekent niet dat in de commercial alcoholhoudende drank wordt aangeprezen. Er is ook geen sprake van collectieve reclame voor soorten alcoholhoudende drank. De commercial richt zich niet op minderjarigen, heeft geen bereik dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat en wordt ook niet uitgezonden rondom programma’s die dat bereik wel hebben.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie kan de onderhavige reclame-uiting niet als reclame voor alcoholhoudende drank worden aangemerkt. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de commercial uitsluitend is bedoeld als reclame voor de televisiezender Veronica en dat de beelden van een vrouw die alcoholhoudende drank drinkt uitsluitend zijn bedoeld om een sfeerbeeld te schetsen van jonge mensen die in een hotelbar genieten van hun vrije tijd. De Commissie acht het aannemelijk dat de gemiddelde consument de getoonde beelden ook niet zal opvatten als reclame voor alcoholhoudende drank. Derhalve is de Reclamecode voor alcoholhoudende drank niet op de commercial van toepassing. Hieruit volgt dat de klacht feitelijke grondslag mist.

Voor zover klaagster bezwaar maakt tegen het tijdstip van uitzenden van de commercial, is de Commissie van oordeel dat de klacht ook in zoverre ongegrond is. Niet kan worden gezegd dat de commercial specifiek tot minderjarigen is gericht. Adverteerder heeft bovendien door middel van de overgelegde productie (een berekening van het gemiddelde aantal kijkers naar het televisieprogramma Friends uitgesplitst naar leeftijd) voldoende aannemelijk gemaakt dat de commercial en de televisieserie waaromheen deze is uitgezonden geen publiek bereiken dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken