Omschrijving:Het betreft de volgende van Essilor Nederlands B.V. (hierna Essilor) en Mitra Slijterijen (hierna Mitra) afkomstige uitingen: |
De klacht Als men bij de vakopticien een bril aanschaft met Varilux glazen krijgt men van de opticien een voucher waarmee men het gratis Bourgogne-pakket, met 2 flessen Bourgogne, bij één van de Mitra slijters kan ophalen. Adverteren met gratis wijn, dat in dit geval gebeurt met actieve medewerking van Mitra slijterijen, is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Essilor stelt geen lid te zijn van de branche als bedoeld in de RVA en stelt voorts dat het aanbod niet is uitgevoerd met actieve medewerking van een lid van de branche. Slechts voor de distributie van de Bourgogne-pakketten is met verweerder sub II een overeenkomst gesloten, inhoudende dat particulieren de door verweerder sub I bij verweerder sub II gekochte pakketten krijgen tegen inlevering van de voucher. Er is slechts sprake van passieve medewerking van verweerder sub II. Voorts is sprake van het aanprijzen van Varilux-brillenglazen en niet van een openbare aanprijzing van alcoholhoudende dranken. Tot slot stelt verweerder sub I dat de actie zich uitsluitend richt op ouderen (vanaf 45 jaar) en niet op kwetsbare groepen, zodat op generlei wijze wordt aangezet tot risicovol gedrag. Mitra zegt zorg te dragen voor de distributie van de Bourgogne-pakketten tegen overlegging van een voucher. De voucher is een slijtersbon die te vergelijken is met een boeken- of platenbon. Van strijd met artikel 20 RVA is geen sprake, aangezien de Varilux consument voor de voucher heeft betaald. |
Mondelinge behandeling Partijen hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht. Namens klager werden daarbij pleitaantekeningen overgelegd.
|
Het oordeel van de Commissie (3 januari 2008) Mitra geeft tegen inlevering van een voucher een Bourgogne-pakket af en is daardoor actief betrokken bij de uitvoering van deze actie, in het kader waarvan gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden. Daaraan doet niet af dat verweerder sub I deze pakketten bekostigt. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en beveelt zij verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 20 RvA |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. De “branche” wordt in de RVA omschreven als: “het bedrijfsleven dat is betrokken bij de productie, de import, de distributie, de verkoop en de verstrekking van alcoholhoudende drank” en Essilor voldoet niet, ook niet in het kader van de gewraakte actie, aan die definitie. Overigens komt het begrip “aanbieden”, zoals in het oordeel opgenomen, niet in bedoelde definitie voor. III. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van Essilor en Mitra is nader toegelicht. Mr. Dantuma deelt onder meer mee dat de actie al gereed was, voordat Mitra daarbij werd betrokken. Vervolgens heeft Mitra aan Essilor toestemming gegeven om van de website www.variluxactie door te klikken naar Mitra.
|
Het oordeel van het College Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende. Ad I. Ad II. III. Naar het oordeel van het College moet Mitra worden geacht wel actieve medewerking te hebben verleend aan de gewraakte reclame-uitingen, waarbij aan particulieren, bij aankoop van Varilux brillenglazen, twee flessen Bourgogne worden geschonken. Deze medewerking houdt in dat Mitra, op grond van een overeenkomst tussen Mitra en Essilor, tegen inlevering van een desbetreffende voucher, aan klanten van Essilor die Varilux glazen hebben gekocht, twee flessen Bourgogne verstrekt. Dat Mitra pas in een laat stadium bij de actie zou zijn betrokken, neemt niet weg dat er -gegeven bovengenoemde belangrijke uitvoerende rol van Mitra- sprake is van actieve medewerking van Mitra bij het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |