De bestreden uitingen Het betreft verschillende reclame-uitingen van adverteerder voor de alcoholhoudende drank ‘Jillz’ in de tijdschriften Viva, Yes en Flair. Een kopie van de bewuste uitingen is aan deze beslissing gehecht. De klachtKlager vermoedt dat de betreffende tijdschriften worden gelezen door een publiek dat voor meer dan 25 % bestaat uit minderjarigen en acht deze uitingen om die reden in strijd met artikel 21 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA). Het verweerAdverteerder legt een schema over, vastgesteld door de door de communicatiebranche ingestelde Doelgroep Monitor, waaruit blijkt dat de drie betreffende tijdschriften in 2008 een lezersbereik hadden dat voor minder dan 25% uit minderjarigen bestond. De tijdschriften hebben volwassen vrouwen als doelgroep. Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat adverteerder, aan de hand van de door haar overgelegde gegevens, heeft aangetoond dat het publiek dat door de bewuste uitingen wordt bereikt, niet voor meer dan 25 % bestaat uit minderjarigen. De klacht wordt derhalve afgewezen. De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |