a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2008/01209

Datum:

22-01-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een etiket van een rosé-wijn met de naam ‘Pink Panther’, aangeboden in de winkels van adverteerder. Deze wijn wordt tevens aangeprezen op de website van adverteerder op de pagina http://pinkpanther.twis.info/services/jumbo/wine.php?wineID=469&fromlist=.

De klacht

De ‘Pink Panther’-figuur, die op het etiket van de bewuste rosé-wijn en tevens als zodanig op de website van adverteerder staat, is specifiek aantrekkelijk voor minderjarigen.

 

Het verweer

Adverteerder heeft geen enkele intentie om met het bewuste product minderjarigen aan te spreken. De prijs van het product is hoog en het betreft een droge wijn, terwijl jongeren met name van zoete dranken houden. Het product wordt reeds gedurende jaren naar de Scandinavische  markt geëxporteerd, waar de regelgeving veel strenger is dan in Nederland. Voorts is er geen sprake van reclame, nu op de website informatie van feitelijke aard over de wijnen uit het assortiment van adverteerder staat. In de winkels van adverteerder ligt het product in de wijnschappen, tussen de duurdere wijnen.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie beoordeelt uitsluitend de door klager overgelegde reclame-uitingen die afkomstig zijn van adverteerder.

Voor zover adverteerder stelt dat geen sprake is van reclame, overweegt de Commissie allereerst dat zij ook de verpakking van een product als een reclame-uiting aanmerkt. In het onderhavige geval staat op het etiket niet alleen feitelijke informatie, maar wordt daarmee, door de afbeelding van de ‘Pink Panther’, tevens beoogd de attractieve waarde van het product te vergroten. Op de website staan, naast een afbeelding van het bewuste product, tevens aanprijzende woorden, zoals: “Zeer aromatische geur (…)”, “Een frisse wijn”. Blijkens het voorgaande is de Commissie van oordeel dat beide uitingen zijn aan te merken als reclame-uitingen, waarover zij bevoegd is te oordelen.

De Commissie is van oordeel dat het enkele feit dat in de uitingen gebruik is gemaakt van een stripfiguur, niet betekent dat deze dienen te worden aangemerkt als specifiek gericht op minderjarigen. Dat de stripfiguur tevens minderjarigen zou kunnen aanspreken, biedt daartoe onvoldoende steun. Evenmin zijn feiten of omstandigheden gebleken waaruit kan worden opgemaakt dat de uitingen specifiek op minderjarigen zouden zijn gericht. Het product staat in de winkels van adverteerder in de wijnschappen en wordt op de website van adverteerder aangeprezen op een pagina waar uitsluitend informatie over wijnen staat. Van wijn kan niet worden gezegd dat dit een product betreft waardoor in het bijzonder minderjarigen zich aangetrokken voelen. Tot slot is geen sprake van een uiting als vermeld in de toelichting bij artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA).  De Commissie is daarom van oordeel dat de klacht ongegrond is.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken