De bestreden reclame-uiting
Het betreft printreclame voor Lindemans Early Harvest Crisp Dry wijn. In de tekst bij de advertentie staat onder meer:
“Lichte wijn.
Veel witte wijnen bevatten zo’n 12 procent alcohol, maar Early Harvest Crisp Dry van Lindemans blijft steken op
9 procent. En minder alcohol betekent minder calorieën!”.
De klacht
Het benadrukken van het alcoholpercentage als een positief kenmerk van alcoholhoudende drank is in strijd met artikel 4 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).
Het oordeel van de Commissie
Vaststaat dat in de gewraakte reclame-uiting een positief aspect wordt verbonden aan de hoogte van het alcoholpercentage van de desbetreffende wijn, te weten dat die wijn minder calorieën zou bevatten dan andere wijn. De Commissie is van oordeel dat, zoals klager heeft gesteld en niet door adverteerder is betwist, het op een dergelijke wijze adverteren voor alcoholhoudende drank in strijd met artikel 4 RVA is.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.