a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2008/01224

Datum:

28-01-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

 De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft printreclame voor Lindemans Early Harvest Crisp Dry wijn. In de tekst bij de advertentie staat onder meer:

“Lichte wijn.

 Veel witte wijnen bevatten zo’n 12 procent alcohol, maar Early Harvest Crisp Dry van Lindemans blijft steken op

 9 procent. En minder alcohol betekent minder calorieën!”.

 

De klacht

 

Het benadrukken van het alcoholpercentage als een positief kenmerk van alcoholhou­den­de drank is in strijd met artikel 4 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dran­ken (RVA).

Het oordeel van de Commissie

 

Vaststaat dat in de gewraakte reclame-uiting een positief aspect wordt verbonden aan de hoogte van het alcoholpercentage van de desbetreffende wijn, te weten dat die wijn min­der calorieën zou bevatten dan andere wijn. De Commissie is van oordeel dat, zoals klager heeft gesteld en niet door adverteerder is betwist, het op een dergelijke wijze ad­verteren voor alcoholhoudende drank in strijd met artikel 4 RVA is.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken