a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2008/01234

Datum:

17-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in het tijdschrift ‘Health’ van verweerder sub II. Op pagina 2 van het tijdschrift staat onder meer de volgende tekst.

 

“Goed voor jezelf zorgen en het beste uit jezelf halen: daar helpen we je als Zilveren Kruis Achmea graag bij. Met vier van onze partners hebben we een unieke aanbieding geregeld (…)”.

 

Onder deze tekst staan aanbiedingen van de in de tekst genoemde partners. Een van deze partners is La Place, die in de uiting een bon heeft doen plaatsen. Op die bon staat onder meer:

 

“Gratis fles biologische wijn.

Tegen inlevering van deze bon ontvang je (…) een fles biologische huiswijn van La Place (…)”

 

 

De klacht

De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank (RVA (nieuw)).

 

Het verweer

 

Tegen de klacht is het volgende verweer gevoerd.

 

Verweer Achmea

Verweerder maakt geen deel uit van het bedrijfsleven dat betrokken is bij de productie, import, distributie, verkoop of verstrekking van alcoholhoudende drank. Voorts is geen sprake van reclame voor een fles biologische wijn. Bovendien is de prijs van de fles wijn verdisconteerd in de prijs van een ‘Party-Service-Bestelling’, dus is de fles wijn niet gratis.

Verweer V&D

Verweerder was er niet van op de hoogte dat de uiting in strijd was met de RVA (nieuw). Verweerder gaat er vanuit dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.

 

 Het oordeel van de Commissie

                  

Achmea stelt dat artikel 20 RVA (nieuw) op haar niet van toepassing is, nu zij geen lid is van de branche. Uit de tekst van artikel 20 RVA blijkt echter dat dit artikel ook van toepassing is op adverteerders die met actieve medewerking van een lid van de branche gratis alcoholhoudende drank aanbieden. Nu uit de uiting blijkt dat Achmea de betreffende aanbieding in samenwerking met V&D (La Place) doet, die – naar niet in geschil is – als lid van de branche kan worden aangemerkt, is artikel 20 RVA (nieuw) in dit geval van toepassing op beide verweerders.

 

Nu voorts in de advertentie een gratis fles biologische wijn wordt aangeboden is de uiting in strijd met artikel 20 RVA (nieuw). Dat de prijs is verdisconteerd in de ‘Party-Service-bestelling’ doet daaraan niet af, aangezien het bij de toepassing van dit artikel (mede) gaat om de wijze waarop de drank wordt aangeprezen. Met betrekking tot de stelling van Achmea dat geen sprake is van reclame voor wijn, oordeelt de Commissie dat reeds omdat in de reclame-uiting gratis alcoholhoudende drank wordt aangeboden, sprake is van strijd met artikel 20 RVA.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de RVA (nieuw). Zij beveelt beide verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken