a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2008/01251

Datum:

17-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de tijdelijke verpakking van de flessen ‘Grasovka Vodka’ van adverteerder in een ‘bisonvacht’. Een foto van een fles in de bewuste verpakking is bij deze beslissing gevoegd.

 

De klacht

a.      Nu door de verpakking van het product het alcoholpercentage van de vodka aan het zicht wordt onttrokken, is de uiting in strijd met artikel 3 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Drank (RVA (nieuw)).

b.      Daarnaast is de uiting, wegens de ‘knuffelige uitstraling’ en het hoge ‘aaibaarheidsgehalte’ in strijd met artikel 10 RVA (nieuw). Klager wijst er in dit verband op dat in het kader van artikel 10 RVA (nieuw) alcoholreclames in ieder geval verboden zijn wanneer gebruik wordt gemaakt van premiums die specifiek gericht zijn op minderjarigen, zoals bijvoorbeeld knuffels.

 

Het verweer

De verpakking is in een beperkte oplage verkocht bij een aantal slijterijen. Het woord vodka is, ondanks de tijdelijke verpakking, nog goed te lezen. De verpakking is gemakkelijk van de fles te schuiven, zodat de productgegevens toegankelijk blijven. Voorts is deze niet bedoeld als knuffel.

      

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de verschillende klachten oordeelt de Commissie als volgt.

 

Ad a.        Uit de tekst op de fles zelf blijkt, ook wanneer het product in de bewuste verpakking zit, duidelijk dat de fles vodka bevat en de Commissie acht het een feit van algemene bekendheid dat vodka een alcoholhoudende drank is. Dat de fles voorzien is van een ‘fluffy’, een pluizige huls, leidt er naar het oordeel van de Commissie niet toe dat sprake is van verwarring over het alcoholhoudende karakter of het alcoholpercentage van de drank, of dat de indruk wordt gewekt dat sprake is van een niet-alcoholhoudende drank. Samengevat is de Commissie van oordeel dat geen sprake van strijd met artikel 3 RVA (nieuw).

Ad b.        Op grond van artikel 10 RVA (nieuw) mag reclame zich niet specifiek richten tot minderjarigen. Op grond van de toelichting bij dit artikel is het, meer in het bijzonder, onder meer verboden in uitingen of bij acties gebruik te maken van premiums die specifiek gericht zijn op minderjarigen zoals poppetjes, knuffels, speelgoedauto’s, spelletjes, stickers, strandspeelgoed of schoolgerelateerde artikelen. De Commissie is van oordeel dat de bewuste verpakking niet als knuffel kan worden aangemerkt, zodat op grond daarvan niet kan worden geoordeeld dat de uiting specifiek is gericht op minderjarigen. Het feit dat de verpakking is vormgegeven op een wijze die mogelijk ook minderjarigen zal aanspreken leidt niet tot een ander oordeel. Gelet op het voorgaande acht de Commissie ook deze klacht ongegrond.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken