De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een advertentie alsmede adverteerders website www.discobays.com. In beide uitingen wordt reclame gemaakt voor een op 21 februari plaats vindende “all inclusive carnaval” waarbij wordt vermeld: “entree € 25,- + gratis drinken”.
De klacht
Klager acht deze uitingen in strijd met de artikelen 1 en 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) aangezien door deze wijze van aanprijzing onverantwoorde consumptie wordt gestimuleerd en omdat het -kort gezegd- verboden is om gratis alcoholhoudende drank aan particulieren aan te bieden.
Het verweer
Adverteerder laat weten dat hij zich er niet van bewust was dat deze wijze van reclame maken niet is toegestaan.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.
De uitingen waarin reclame wordt gemaakt voor een “all inclusive carnaval” missen de nodige terughoudendheid. Door diegenen die € 25,- entree hebben betaald de mogelijkheid te geven om vervolgens gratis te drinken wordt overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol gestimuleerd. Om die reden zijn de uitingen in strijd met artikel 1 RVA.
Ingevolge artikel 20 RVA is het leden van de branche verboden om aan particulieren gratis alcoholhoudende drank aan te bieden. Gelet hierop zijn de uitingen in strijd met artikel 20 RVA. Dat men € 25,- entree moet betalen om van dit aanbodgebruik te kunnen maken, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 1 en 20 RVA en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.