De bestreden reclame-uiting
Het betreft een foto die wordt gebruikt in een reclamecampagne voor kleding van het merk Mexx. Op de foto is een aantal feestende mensen te zien. Een van deze mensen houdt een wijnfles vast waarvan het etiket (met daarop de merknaam Graham Beck) naar de kijker is gericht.
De klacht
De fles op de foto is duidelijk herkenbaar als een fles wijn van het merk Graham Beck. In het Mexx restaurant in Chicago (Verenigde Staten van Amerika) staat deze wijn op de wijnkaart. Er is dus een duidelijke link tussen beide merken. Graham Beck zal daarom zijn medewerking aan de reclamecampagne hebben verleend. Het afbeelden van de fles wijn is in feite “brand placement”. De fles wijn wordt duidelijk getoond als onderdeel van het feest en draagt ook op positieve wijze aan dat feest bij. Op grond van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code is de onderhavige foto daarom tevens aan te merken als alcoholreclame voor het merk Graham Beck. De alcoholreclame is in strijd met de artikelen 18 en 31 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat de plaats of de streek van herkomst van de wijn respectievelijk de verplichte educatieve slogan ontbreken.
Het verweer
Adverteerder exploiteert niet een restaurant in Chicago, maar richt zich op de verkoop van kleding. Adverteerder verkoopt geen kleding in de Verenigde Staten van Amerika. Er bestaat geen relatie met Graham Beck. De fles champagne die op de foto is te zien, is willekeurig gekozen door de marketing manager ten tijde van de fotoshoot. De fles champagne is uitsluitend gebruikt als een rekwisiet om een feestelijke, vrolijke sfeer uit te beelden conform het imago van adverteerder. De focus van de foto ligt duidelijk op de kleding, de mensen en het feest en niet op de fles champagne. Er is dus geen sprake van alcoholreclame. In de toekomst zal adverteerder geen flessen alcoholische drank meer tonen in reclamecampagnes.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie stelt voorop dat in de foto sterk de nadruk ligt op de uitbundig feestende mensen en op de teksten “Everything should be XX.Mexx” en “Mexx Goes Wild††”. Eerstgenoemde tekst valt bovendien extra op doordat deze in een groot wit kader is geplaatst. Dit geldt zowel voor de enkelvoudige als voor de gespiegelde foto. Daarbij is van belang dat Mexx een bekend kledingmerk is en dat de reclame-uiting blijkens de daarin gebezigde teksten ook duidelijk voor dit kledingmerk is bedoeld. Het ligt derhalve niet voor de hand om de foto mede aan te merken als een reclame-uiting voor champagne of wijn van het merk Graham Beck. Bovendien speelt de fles champagne naar het oordeel van de Commissie slechts een ondergeschikte rol in de uiting en lijkt deze meer bedoeld als een rekwisiet.
b) Op grond van het voorgaande kan de uiting niet tevens geacht worden een aanprijzing te bevatten van champagne of wijn van het merk Graham Beck. In dat kader is nog van belang dat adverteerder heeft betwist dat hij een restaurant in Chicago exploiteert. Klager heeft geen stukken overgelegd waaruit het tegendeel blijkt. Ook verder is niet gebleken van enige relatie tussen adverteerder en Graham Beck. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.