a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00286

Datum:

05-10-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een digitale nieuwsbrief van adverteerder van 4 maart 2009.

 

In de nieuwsbrief staat onder meer:

 

“(…) Of gaan jullie liever met 25% korting extreem uitwaaien op het strand door middel van Strandzeilen? Ga dan op tour naar zee en zeil razendsnel in je kart over het strand. En als je bent uitgeraasd is er die Grolsch beugel als beloning (…)”

 

De klacht

 

Nu er ‘als beloning’ een Grolsch beugel wordt uitgeloofd, wordt naar het oordeel van klager geadverteerd met gratis drank. Dit is verboden op basis van artikel 20 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

 

Het verweer en aanvulling van 17 augustus 2009

 

De fles Grolsch is niet gratis. De kosten van het bier zijn bij de prijs van de bewuste actie inbegrepen.

 

Op verzoek van de Commissie heeft adverteerder een specificatie gegeven van de kosten van de actie. Adverteerder heeft meegedeeld dat de kosten van de actie € 41,25 per persoon waren en dat de normale prijs € 55,- per persoon was. Bij de prijs was één ‘beugel’ inbegrepen met de waarde van ongeveer 3,-. Tot slot heeft adverteerder meegedeeld dat de totale waarde van het pakket € 58,- is en dat de actie naar haar mening voldoet aan artikel 20 RVA, omdat de deelnemers minder dan 50% korting ontvangen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Het bezwaar van klager houdt in dat er in de uiting gratis alcoholhoudende drank wordt aangeboden, hetgeen in strijd is met artikel 20 RVA. Adverteerder is in de gelegenheid gesteld om de kosten van de actie, waarbij dit biertje – naar hij in zijn verweer stelde – was inbegrepen, te specificeren. Op basis van deze kostenspecificatie komt de Commissie tot het volgende oordeel.

 

Nu adverteerder heeft meegedeeld dat de totale waarde van de actie – waarbij een biertje van ‘ongeveer € 3,-’ was inbegrepen – € 58,- was en deelnemers aan de actie normaal gesproken slechts € 55,- dienden te betalen, is de Commissie van oordeel dat de Grolsch beugel, die bij de actie ‘als beloning’ was inbegrepen, gratis bij de actie werd aangeboden. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 20 RVA, waarin immers is bepaald dat niet is toegestaan dat alcoholhoudende drank gratis (of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank) wordt aangeboden. Dat de korting die op de gehele actie werd gegeven minder was dan 50%, doet niet aan dit oordeel af.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd is met artikel 20 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken