De bestreden uiting
Het betreft een print-advertentie van adverteerder waarin reclame wordt gemaakt voor Amstel Bier. In de advertentie zijn verschillende mannen afgebeeld, elk met een biertje in de hand.
De klacht
Twee van de afgebeelde mannen zijn of lijken jonger te zijn dan 25 jaar. De reclame-uiting is om die reden in strijd met artikel 11 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA).
Het verweer
Aan de hand van kopieën van de paspoorten van de bewuste mannen, toont adverteerder aan dat één van de bedoelde mannen ouder is dan 25 jaar. De andere man is echter nog geen 25 jaar. Adverteerder erkent dat dit in strijd is met artikel 11 RVA en zal dit in de toekomst trachten te voorkomen. Adverteerder betwist de stelling dat dit model jonger lijkt dan 25 jaar.
Het oordeel van de Commissie
Nu is gebleken dat één van de afgebeelde mannen jonger is dan 25 jaar, oordeelt de Commissie dat de reclame-uiting op dat punt in strijd is met artikel 11 RVA, waarin immers is bepaald dat reclame voor alcoholhoudende drank geen personen mag tonen die jonger zijn of lijken dan 25 jaar en die alcoholhoudende drank drinken of tot het drinken van alcoholhoudende drank aanzetten.
Voor wat betreft de andere man, die 30 jaar blijkt te zijn en die, naar het oordeel van de Commissie, ook niet jonger lijkt dan 25 jaar, wijst de Commissie de klacht af.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting, voor wat betreft de afbeelding van de man die jonger is dan 25 jaar, in strijd met het bepaalde in artikel 11 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.