a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00413

Datum:

25-08-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft twee advertenties van adverteerder waarin zijn bessenjenever wordt aangeprezen. In beide uitingen staat onder meer de tekst: “Puur fruitsap”.

 

Een kopie van de bewuste uitingen is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

1. Door de tekst “Puur fruitsap” wordt de indruk gewekt dat de bessenjenever van adverteerder een vruchtensap is. Dit is in strijd met het bepaalde in artikel 3 lid 2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA)

 

2. Bij de uiting in de Libelle ontbreekt de educatieve slogan: “Geniet, maar drink met mate”, waardoor deze in strijd is met artikel 31 lid 2 RVA.

 

Het verweer

 

Ad 1.

a. Adverteerder staat al meer dan 120 jaar bekend om zijn alcoholhoudende dranken.

b. ‘Bessen’ is een bekend begrip, dat staat voor een alcoholhoudende drank.

c. In de bewuste advertenties zijn het alcoholpercentage en de aanduiding “gedistilleerd” zeer goed leesbaar.

d. De drank wordt uitsluitend verkocht bij de slijter.

 

Ad 2.

Per abuis is in de uiting in de Libelle (nr. 20, 8 t/m 14 mei 2009) de bewuste slogan niet opgenomen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende klachten oordeelt de Commissie als volgt.

 

Ad 1.

In beide advertenties staat een afbeelding van een fles ‘Bessen’ van Hooghoudt, zijnde de aldus bekende bessenjenever van Hooghoudt. De Commissie acht het een feit van algemene bekendheid dat het, waar ‘Bessen’ van Hooghoudt wordt aangeprezen, gaat om de alcoholhoudende drank bessenjenever. Gelet op het voorgaande acht de Commissie het, ondanks de mededeling “puur fruitsap” duidelijk dat reclame gemaakt wordt voor een alcoholhoudende drank, zodat er geen sprake is van strijd met het bepaalde in artikel 3 lid 2 RVA.

 

Ad 2.

Adverteerder heeft erkend dat de verplichte slogan ontbreekt. De bewuste uiting is derhalve in strijd met artikel 31 lid 2 RVA.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in de Libelle (nr. 20, 8 t/m 14 mei 2009) in strijd met het bepaalde in artikel 31 lid 2 RVA.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken