a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00433

Datum:

29-07-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van Atlas Bier met 12% alcohol. Op de verpakking staat onder meer:

“Je voelt dat je bier drinkt.

Geïmporteerd Atlas super sterk bier.

Super sterk.

12%

Koel serveren.”

 

De klacht

 

Op de verpakking wordt te veel de nadruk gelegd op de hoogte van het alcoholper­cen­tage. Deze manier van adverteren is in strijd met artikel 4 van de Reclamecode voor Al­coholhoudende Dran­ken (RVA). Het blik bevat een halve liter bier, hetgeen gelet op het alcoholpercentage overeenstemt met vijf alcoholconsumpties. Het blik dient direct te wor­den geconsumeerd, omdat een geopend blik bier niet kan worden bewaard en het bier vol­gens de tekst op de verpakking koud moet worden geserveerd. Dit impliceert dat het blik bier tijdens één gelegenheid dient te worden genuttigd. Adverteerder stimuleert daar­door overmatige en onverantwoorde con­sumptie. Dit is in strijd met artikel 1 RVA.

Het verweer

 

Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht de uiting aangepast. De gewijzigde ver­pakking voldoet volgens adverteerder aan de eisen van de RVA. Adverteerder betwist dat hij overmatige en onverantwoorde consumptie van alcohol stimuleert.

 

Het advies “koel drinken” hoort bij de eigenschappen van het product. Een blik­ver­pakking bier zal niet altijd individueel worden geconsumeerd.

 

De repliek

 

Volgens klager staat het alcoholpercentage nog steeds te groot op de verpakking.

 

De dupliek

 

Adverteerder ziet geen aanleiding om het getal 12 op de verpakking kleiner weer te geven.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  De Commissie stelt voorop dat zij klachten beoordeelt naar de situatie die er was op het moment van het indienen van de klacht. Door adverteerder is niet inhoudelijk betwist dat op dat moment op de verpakking te veel nadruk werd gelegd op de sterkte van het bier en dat dit in strijd met artikel 4 RVA is. In zoverre is de klacht gegrond.

 

2)  Niet kan worden gezegd dat de verpakking uitingen bevat die overmatige of anders­zins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank stimuleert. Het feit dat het om een halve liter bier in een blikverpakking gaat en op de verpakking staat “koel serve­ren”, leidt niet tot een ander oordeel. Dit onderdeel van de klacht zal derhalve worden afgewezen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken