De bestreden uiting
Het betreft een printreclame van adverteerder waarin “Chouffe kabouterbier” wordt aangeprezen.
De klacht
Klager acht de reclame, gelet op de naam ‘Kabouterbier’ en het kleurige kabouter-logo specifiek gericht op minderjarigen. Om die reden acht klager de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Op het moment dat adverteerder met haar brouwactiviteiten startte, heeft zij bewust voor het kabouterlogo gekozen, om uit te drukken dat zij, tussen de grote Belgische bierbrouwerijen, een piepkleine brouwerij is. Er is nooit een verband gelegd met de kabouter als sprookjes- of stripfiguur. De tijdschriften waarin de bewuste uiting staat, richten zich op een volwassen publiek.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat het enkele feit dat in de uiting gebruik is gemaakt van het begrip ‘kabouterbier’ en een logo met de afbeelding van een kabouter, niet betekent dat deze dient te worden aangemerkt als specifiek gericht op minderjarigen. Dat een kabouterfiguur tevens minderjarigen zou kunnen aanspreken, biedt daartoe onvoldoende steun. De Commissie is daarom van oordeel dat de klacht ongegrond is.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.