De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in Veronica Magazine. Een ‘zomers wijnpakket’ ter waarde van € 28,45 wordt aangeboden voor € 10,-. De aanbieding is exclusief € 4,95 verzendkosten.
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Het is niet toegestaan om te adverteren voor drank die wordt aangeboden tegen een korting van meer dan 50%. De reclameuiting is dan ook in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).
Het verweer
Het wijnpakket wordt in de aanbieding aangeboden voor de totaalprijs van € 14,95. Deze prijs bestaat uit een bedrag van € 10,- en een bedrag van € 4,95 aan verzendkosten. De
normale verkoopprijs van het pakket bedraagt € 28,45 inclusief verzendkosten. Het wijnpakket zoals aangeboden in de advertentie is alleen verkrijgbaar via het wijnpostorderbedrijf en niet via normale retail. De totaalprijs van € 14,95 moet dus altijd betaald worden. Het is niet mogelijk om het wijnpakket te verkrijgen zonder betaling van de verzendkosten. De gegeven korting bedraagt dan ook 47% van de normale verkoopprijs en is daarmee niet in strijd met artikel 20 van de RVA.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht het verweer toe en handhaaft zijn standpunt.
Het oordeel van de Commissie
In het Veronica Magazine wordt een wijnpakket ter waarde van € 28,45 aangeboden voor € 10,-. In kleine letters wordt de consument erop gewezen dat de prijs van de aanbieding exclusief verzendkosten is. Adverteerder stelt dat de totaalprijs van het wijnpakket inclusief verzendkosten € 14,95 bedraagt. Ook de oorspronkelijke prijs van het wijnpakket is inclusief verzendkosten.
Artikel 20 RVA verbiedt dat alcoholhoudende drank gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden. Verzendkosten dienen geabstraheerd te worden van de ‘normale verkoopprijs.’ Dit zijn bijkomende kosten die bovenop de normale prijs in rekening worden gebracht. Gelet op het bovenstaande heeft het wijnpakket een normale verkoopprijs van € 23,50 en wordt dit in de advertentie aangeboden voor een ‘normale’ actieprijs van € 10,-. Adverteerder biedt daarmee aan particulieren alcoholhoudende drank aan tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs. De Commissie acht de uiting dan ook in strijd met artikel 20 RVA.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.