a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00618

Datum:

14-10-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van Bavaria in het studentenblad ‘Veritas in vogelvlucht.’ De reclame bestaat uit een paginagrote foto met daarop afgebeeld een deel van een bar waarachter een jongen bier tapt uit een Bavaria-biertap. De tekst bij de foto luidt: ‘Studiemaat’ en ‘Zo.’

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

De reclame-uiting is om verschillende redenen in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Ten eerste wordt er een relatie gelegd tussen studeren en het drinken van Bavaria bier door het gebruik van het woord ‘Studiemaat.’ De reclame suggereert dat het studeren beter zal gaan met een Bavaria-biertje.

Reclame voor alcohol mag echter niet suggereren dat het studieprestaties verbetert.

Ten tweede richt de reclame zich in meerderheid tot minderjarigen. Reclame voor alcohol mag geen publiek bereiken dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Zowel studenten voor de universiteit als voor de hogeschool kunnen zich inschrijven bij Veritas. Veel middelbare schoolverlaters zijn 17 jaar oud. De kans is groot dat de advertentie in het studentenblad een ruim deel van de jongeren heeft bereikt, terwijl zij minderjarig waren.

 

Het verweer

 

Volgens Veritas wordt in de advertentie niet de suggestie gewekt dat het drinken van bier de studieprestaties verbetert. Daarbij is van belang dat de advertentie is geplaatst in een studentenblad dat niet in directe relatie staat tot enige studie of studievereniging maar tot een studentenvereniging. Een studentenvereniging onderscheidt zich van een studievereniging doordat het zich bezighoudt met activiteiten naast de studie in plaats van met de studie. Voorts blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat slechts 9,5% van de eerstejaars studenten jonger is dan 18 jaar. Gelet hierop kan er geen sprake zijn van het bereiken van een publiek dat voor meer dan 25% bestaat uit minderjarigen. De advertentie is dan ook niet in strijd met de RvA.

 

Bavaria sluit zich aan bij het door Veritas gevoerde verweer.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Klager stelt dat de advertentie doet voorkomen alsof studieprestaties verbeteren door de consumptie van alcoholhoudende drank. De Commissie is van oordeel dat deze suggestie geenszins besloten ligt in de reclame-uiting. Zij overweegt daartoe dat de advertentie is geplaatst in het blad van een studentenvereniging, niet zijnde een studievereniging. Het is algemeen bekend dat bij dergelijke verenigingen de nadruk ligt op andere activiteiten dan studeren. Het woord ‘Studiemaat’ zoals gebruikt in de advertentie moet in dit licht worden bezien en impliceert derhalve niet dat alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert.

 

2) Verweerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat hij met de advertentie geen publiek heeft bereikt dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht dan ook ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken