De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de Allerhande van september 2009. Er staat onder meer:
‘Doe mee en win! Maak kans op één van de 10 dinercheques of win één van de 50 flessen Crémant d’Alsace.’
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Volgens artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) mag niet worden geadverteerd met gratis drank.
Het verweer
De uiting voor Vins d’Alsace in Allerhande betrof een eenmalige, aangepaste versie van een advertentiecampagne die was gekoppeld aan een consumentenwedstrijd in de maanden september en oktober op de website www.smaakexperience.com. Uit artikel 20 RVA blijkt in het geheel niet dat het gestelde ook geldt voor prijzen bij een prijsvraag.
Het oordeel van de Commissie
Artikel 20 RVA verbiedt het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren. Volgens de uiting worden bij de prijsvraag 50 flessen Crémant d’Alsace weggegeven. Aangezien niet is gebleken dat de winnaars een financiële tegenprestatie dienen te leveren voor de fles wijn, is sprake van het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank, hetgeen niet is toegestaan op grond van eerdergenoemd artikel. De klacht treft derhalve doel.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.