a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00815

Datum:

05-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het feit dat Grolsch sponsor is van de profronde ‘De Nacht van Hengelo.’ Dit blijkt onder meer uit door klager overgelegde afbeeldingen van sponsorborden en parasols langs de route met daarop de naam ‘Grosch.’

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Volgens Sport Monitor is Grolsch al enkele jaren een van de sponsors van de profronde ‘De Nacht van Hengelo.’ Volgens deze monitor trekt het evenement jaarlijks 35% jongeren tussen de 0-19. Het percentage jongeren in de leeftijd 0-12 komt uit op 20%. Sport Monitor geeft geen cijfers over het percentage 13-17 jaar maar gezien het feit dat 15% van de bezoekers in de leeftijdscategorie 13-19 jaar valt, is het vrij aannemelijk dat ruim de helft van deze groep daadwerkelijk minderjarig is. Voor het jaar 2010 wordt hetzelfde percentage bezoekers voorspeld. Klager meent dat adverteerder hiermee artikel 21 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) heeft overtreden.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen. Het is adverteerder niet duidelijk op welk jaar de klacht zich richt en waarop deze precies betrekking heeft. Onduidelijk is ook aan welk jaar de door klager aangehaalde bezoekersaantallen refereren. Voorts zijn de cijfers van Sport Monitor niet betrouwbaar nu deze niet afkomstig zijn van een gecontroleerde bron en grove schattingen lijken te betreffen, in het bijzonder gelet op de schatting ten aanzien van het publieksbereik in de leeftijdscategorie 13-19 jaar. Ook vindt adverteerder het onaannemelijk dat ‘De nacht van Hengelo’ een publiek bereikt dat voor meer dan 25% uit minderjarigen zou bestaan gelet op het late tijdstip van het evenement. Voor zover de klacht zich richt op het jaar 2010 merkt adverteerder op dat de Nederlandse Reclame Code en de bijzondere reclamecodes geen preventieve toetsing kennen. Gelet op het bovenstaande dient de klacht te worden afgewezen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Volgens artikel 21 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank geen publiek bereiken dat voor meer dan vijfentwintig procent bestaat uit minderjarigen. Klager stelt op basis van informatie van de Sport Monitor dat dit percentage wordt overschreden tijdens de profronde ‘De Nacht van Hengelo.’ Het ligt op de weg van adverteerder om bewijs ter zake van het bovengenoemde bereik aan te dragen. Nu adverteerder weliswaar de bezoekersaantallen van Sport Monitor betwist maar deze niet gemotiveerd weerlegt en zij geen gegevens heeft overgelegd waaruit het aandeel minderjarigen bij het genoemde evenement in – in ieder geval 2009 – blijkt, is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet heeft bewezen dat met het evenement een publiek is bereikt dat voor minder dan vijfentwintig procent uit minderjarigen bestaat. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat de gewraakte reclame-uiting in strijd is met artikel 21 RVA.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 21 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame temaken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken