a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00843

Datum:

08-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende reclame-uitingen voor Amstel bier op de website www.voetbal.nl.

 

1. Op de home-pagina staat een link met de tekst: “Pupillen”, een link met de tekst “Junioren” en een link met de tekst “Senioren”.

Rechts op deze pagina staat, in een kader, de tekst: “Nieuw van Amstel. Teamlink. De online tool voor je amateurelftal.” Daaronder staat, bij het logo van Amstel bier: “Amstel. Ons bier”

2. Voorts staat op deze website een viertal banners, via welke banners men wordt doorverwezen naar de website www.teamlink.nl. Onderin iedere banner staat het logo van Amstel bier met de tekst “Amstel. Ons bier”. Op een van de banners staat een afbeelding van een aantal voetballers die Amstel bier drinken.

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen.

 

Klager stelt dat 19% van de 500 in een onderzoek van klager ondervraagde jongeren de website www.voetbal.nl wel eens bezocht heeft. Voorts richt de website zich, blijkens de actieve links, hoofdzakelijk op pupillen, junioren en senioren. Gelet hierop acht klager de website in strijd met artikel 21 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA).

 

Voorts acht klager de reclame-uitingen op de website in strijd met artikel 23 lid 3 RVA, omdat deze zich specifiek zouden richten op minderjarigen.

 

Verweer

 

Adverteerder stelt zicht – samengevat – op het volgende standpunt.

 

Het bezwaar van klager betreft een hyperlink op de website www.voetbal.nl van de KNVB, naar de website www.teamlink.nl van adverteerder. Adverteerder verzoekt de Commissie om de klacht uitsluitend te beoordelen voor zover deze betrekking heeft op reclame voor alcoholhoudende drank.

Enige tijd geleden heeft adverteerder besloten om de verantwoordelijkheid voor de website www.voetbal.nl volledig over te dragen aan de KNVB. Sinds kort is de website vernieuwd. De vernieuwde inhoud valt onder de verantwoordelijkheid van de KNVB.

Adverteerder ontving op 17 november (2009) via de STIVA een klacht van een consument met betrekking tot het feit dat de Teamlink hyperlink van adverteerder was geplaatst naast informatielinks voor pupillen en junioren. Adverteerder was zich hiervan niet bewust. Ondanks het feit dat het ledenbestel van de KNVB voor meer dan 75% uit volwassenen bestaat, op grond waarvan adverteerder het aannemelijk acht dat het aantal bezoekers van de site niet voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat, is de oorspronkelijke Teamlink hyperlink van de homepagina van www.voetbal.nl gewijzigd. Het Amstel-logo is verwijderd, alsmede de foto waarop bier wordt gedronken. In de banner is een duidelijke verwijzing gemaakt naar de seniorendoelgroep van Teamlink.

Adverteerder acht de oorspronkelijke hyperlink echter niet in strijd met 21 RVA. De aangepaste versie van de hyperlink acht adverteerder niet in strijd met artikel 23.3 van de RVA.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Op grond van artikel 21 van de RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank geen publiek bereiken dat voor meer dan 25% bestaat uit minderjarigen. Klager acht het, op basis van het feit dat twee van de drie ‘informatie-links’ op de homepagina van de website www.voetbal.nl bedoeld zijn voor minderjarigen (junioren en pupillen), aannemelijk dat dit percentage wordt overschreden.

Uit het bepaalde in artikel 21 RVA blijkt dat de bewijslast ter zake van het bereik van de uitingen op adverteerder rust. Adverteerder stelt hieromtrent slechts dat zij het, op basis van het feit dat het ledenbestel van de KNVB voor meer dan 75% uit volwassenen bestaat, aannemelijk acht dat artikel 21 RVA niet is overschreden. Op basis van artikel 21 RVA dient adverteerder deze stelling echter aannemelijk te maken aan de hand van het gebruikersprofiel van de website. Nu adverteerder geen gegevens heeft overgelegd waaruit het aantal minderjarigen bezoekers van de website www.voetbal.nl blijkt, is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet heeft bewezen dat door de reclame voor alcohol op de website niet een publiek is bereikt dat voor meer dan vijfentwintig procent uit minderjarigen bestaat. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat de gewraakte reclame-uitingen in strijd zijn met artikel 21 RVA.

 

In haar stelling dat artikel 23 lid 3 RVA is overschreden, volgt de Commissie klager echter niet. De Commissie is van oordeel dat het enkele feit dat op de website www.voetbal.nl informatielinks staan die zijn bedoeld voor ‘pupillen’ en ‘junioren’, onvoldoende steun biedt aan de stelling dat deze website dient te worden aangemerkt als specifiek gericht op minderjarigen. Op dit punt dient de klacht dan ook te worden afgewezen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen zoals genoemd onder 1 en 2 in strijd met artikel 21 RVA . Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame temaken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken