a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00365

Datum:

05-07-2010

Uitspraak:

Bevestiging NIB

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin de acteur Mickey Rourke een hotel in komt, het verbod om honden mee naar binnen te nemen negeert en aan de bar een biertje bestelt: “Hey man, I need a drink, give me a fucking beer”. De barman twijfelt tussen Bavaria en Bavaria 0% en besluit Rourke een alcoholvrije Bavaria te schenken, zonder dat Rourke hiervan op de hoogte is. In het gezelschap van diverse andere mensen krijgt Rourke vervolgens meerdere (alcoholvrije) biertjes voorgezet. Kort nadat hij met een dame naar een hotelkamer vertrekt, wordt een minibar uit het raam gegooid, komt een woedende Rourke in badjas terug in de bar en scheldt hij: “Man, what kind of shit hotel is this: alcohol free beer in the mini bar??! I’ll have one of yours!”. Hierop schenkt de barman hem opnieuw (stiekem) een Bavaria 0% in.   

Ten slotte komt het logo van Bavaria in beeld, zoals aangebracht op een deels getoond bierglas, met bier.  

 

De klacht

 

Terwijl de overheid er alles aan doet om asociaal gedrag tegen te gaan, vertoont de hoofdpersoon in de onderhavige reclame een reeks grove gedragingen. Zo negeert hij het verbod om honden in een hotel mee naar binnen te nemen, zegt hij “give me a fucking beer”, komt hij -nadat een minibar uit het raam is gegooid- in badjas naar beneden met onder meer de mededeling “What kind of shit hotel is this” en gaat wijdbeens aan de bar zitten, naast andere gasten.

De uiting getuigt van asociaal gedrag en is discriminerend.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

De voorzitter acht de onderhavige, duidelijk humoristisch bedoelde uiting niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Naar zijn oordeel wordt het getoonde gedrag gekoppeld aan een bekende acteur “die in de commercial zichzelf speelt” en is het taalgebruik naar huidige maatstaven toelaatbaar.  

 

Het bezwaar tegen terzijdelegging

 

Voor klaagster is niet duidelijk dat het getoonde gedrag wordt gekoppeld aan een acteur, noch dat het taalgebruik toelaatbaar is. Met spotjes via postbus 51 doet de overheid er juist alles aan om dit soort taalgebruik in te dammen

 

Het verweer

 

Mickey Rourke is een bekende Amerikaanse acteur met een bepaalde reputatie qua asociaal gedrag, sterallures, krachtig taalgebruik en overmatig drugs- en alcoholgebruik. De gemiddelde consument is van deze reputatie op de hoogte en zal het getoonde gedrag dan ook herkennen als typisch gedrag van Rourke. De commercial heeft als doel  op humoristische wijze aan te tonen dat het smaakverschil tussen het alcoholvrije en het alcoholhoudende bier minimaal is en daarmee consumenten te stimuleren alcoholvrij bier af te nemen.

Niet is bedoeld de indruk te wekken dat het gedrag en het taalgebruik van Rourke als “normaal gedrag” geaccepteerd zou moeten worden.

De door Rourke gebruikte Amerikaanse/Engelse krachttermen worden door een grote groep Nederlandstalige consumenten niet herkend als grof taalgebruik en in de ondertiteling zijn deze krachttermen achterwege gelaten; Bavaria heeft zo min mogelijk aanstoot willen geven.      

Een toelichting waaruit zou moeten blijken dat en ten opzichte van welke groep de uiting discriminerend is, heeft klaagster niet gegeven. 

     

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte reclame wordt op duidelijk humoristische wijze de smaak van het alcoholvrije bier Bavaria 0% aangeprezen. Daartoe wordt dit bier meermalen geschonken aan de in de uiting optredende hoofdpersoon, de acteur Mickey Rourke, terwijl deze kennelijk in de veronderstelling is alcoholhoudend bier te drinken.

 

Van de wijze waarop Rourke zich in de uiting gedraagt en uitlaat, waarbij duidelijk sprake is van in reclame niet ongebruikelijke overdrijving, kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat dit gedrag en het bewuste taalgebruik in de uiting als algemeen maatschappelijk aanvaardbaar worden voorgesteld. Niet aannemelijk is dat de onderhavige uiting zal aanzetten tot asociaal gedrag of grof taalgebruik. Evenmin is sprake van discriminatie, als bedoeld in de wet.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

De Commissie bevestigt de beslissing tot terzijdelegging.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken