a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00368

Datum:

15-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende reclame-uitingen:

 

1. De website www.punt.avans.nl, voor zover daarop, onder het kopje ‘Bier winnen door te drinken’, reclame wordt gemaakt voor het door adverteerder georganiseerde feest ‘De Nacht van Dagobert’ op 28 april 2010, waarbij ’24 kratten bier’ kunnen worden gewonnen.

 

2. De website www.dagobert.net, voor zover daarop, onder het kopje ‘Dé Nacht van Dagobert’, wordt meegedeeld dat er bij dit feest ‘opnieuw 24 kratten bier te winnen’ zijn en voor zover wordt gesteld dat ‘genoeg shots Tequila uitgedeeld’ zullen worden.

 

De klacht

 

De tekst: “Houd jij van meerdere biertjes” suggereert onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank. De tekst: “Wanneer jij als team, dispuut, jaarclub, (…) de meeste gele rakkers aan de bar bestelt, worden er de volgende dag maar liefst 24 kratten aan de deur bezorgd”, stimuleert overmatige consumptie van alcoholhoudende drank.

Het feit dat als prijs een flinke hoeveelheid bier wordt weggegeven en de mededeling op de website www.dagobert.net dat er ‘genoeg shots Tequila’ zullen worden uitgedeeld, stimuleren eveneens onverantwoorde dan wel overmatige consumptie van alcoholhoudende drank.

 

Gelet op het voorgaande acht klager de reclame-uitingen in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA)

 

Verweer

 

In de eerste plaats stelt adverteerder dat hij zich, op het moment dat hij reclame maakte, niet heeft gerealiseerd dat hij zich niet aan de regels hield. Nadat klager hierover met adverteerder contact heeft opgenomen, heeft adverteerder onmiddellijk zijn concept aangepast. De wedstrijd waarmee de 24 kratten bier gewonnen konden worden is komen te vervallen en er is geen gratis drank uitgedeeld. De genodigden zijn hiervan op de hoogte gesteld. Adverteerder betreurt het dat klager op de betreffende avond niet is komen kijken. Adverteerder is van mening dat de klacht achterhaald is.

Voorts wijst adverteerder op het feit dat het gewraakte artikel op de website www.punt.avans.nl niet van adverteerder afkomstig is. Evenmin is dit artikel op initiatief of in opdracht van adverteerder geschreven. Na het feest heeft adverteerder aan de redactie van Punt laten weten dat hij het niet met het betreffende artikel eens is.

 

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat de klacht dient te worden afgewezen.

 

De repliek

 

Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe.

 

De mondelinge behandeling

 

De heren Jansen en Tuyl voornoemd hebben het standpunt van adverteerder ter vergadering nader toegelicht. Voor zover van belang voor de beslissing zal hierop in het oordeel worden ingegaan.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Nu adverteerder heeft aangevoerd dat de reclame-uiting op de website www.punt.avans.nl niet van haar afkomstig is, dient in de eerste plaats de vraag te worden beantwoord of adverteerder verantwoordelijk kan worden geacht voor de bewuste publicatie. De Commissie beantwoordt deze vraag bevestigend. Naar ter vergadering is gebleken, is de informatie in deze publicatie onder meer gebaseerd op een poster van adverteerder waarop het door hem georganiseerde feest is aangekondigd. De publicatie is onmiskenbaar wervend van aard en bevat voorts gedetailleerde informatie over het feest met betrekking tot het tijdstip, de plaats en de te winnen prijs. Gelet op het voorgaande acht de Commissie het aannemelijk dat de genoemde informatie op de website www.punt.avans.nl, zij het wellicht op indirecte wijze, van adverteerder afkomstig is en acht zij adverteerder derhalve mede verantwoordelijk voor deze uiting voor zover het de betreffende informatie betreft. Voor de woordkeuze, die adverteerder niet onderschrijft, is hij echter niet verantwoordelijk.

 

Met betrekking tot de inhoud van de klacht, is de Commissie met klager van oordeel dat zowel de tekst op de website www.punt.avans.nl, als de tekst op de website www.dagobert.net, op de door klager genoemde punten de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Nu door deze zinsneden, naar door adverteerder overigens erkend, overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol wordt gestimuleerd, acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 1 RVA. De Commissie waardeert het dat adverteerder direct na kennisname van de klacht de nodige maatregelen heeft getroffen, maar dat maakt niet dat de uitingen alsnog toelaatbaar zouden zijn.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de beide reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 1 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken