De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
– een advertentie in het maandblad Jackie;
– een billboard.
In voornoemde, gelijkluidende reclame-uitingen, staat onder meer:
‘Licor 43. De Spaanse verleiding’.
De klacht
De omschrijving ‘Spaanse Verleiding’ suggereert dat het drankje kan worden ingezet om te verleiden of dat het drinken van Licor 43 bijdraagt aan seksueel succes. Dit is in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).
Het verweer
‘De Spaanse Verleiding’ staat voor de smaak, de geur en de uitstraling van Licor 43. De gewraakte slogan refereert dan ook aan het Spaanse karakter en de Spaanse smaak van de drank. De slogan houdt geen verband met sociaal of seksueel succes. Anders dan klager meent wordt op geen enkele manier gesuggereerd dat men vaardiger wordt op seksueel gebied door het drinken van de likeur en dat men daardoor successen behaalt die zonder het drinken van het drankje zouden uitblijven. Verder wordt niet de indruk gewekt dat de persoon door het drinken van de drank aantrekkelijker wordt gevonden door zijn of haar omgeving omdat hij (schijnbaar) alcohol drinkt of dat die persoon beter wordt in het verleiden. Adverteerder stelt dat de woorden ‘verleiding’ of ‘verleidelijk’ bovendien frequent gebruikte reclamekreten zijn, ook voor alcoholische dranken. Deze kreet geeft geen informatie over een eventueel positief effect op de bekwaamheid van de drinker in relatie tot verleiden maar wel over de smaak en de geurbeleving. De gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument zal dit ook niet anders opvatten. Uit de verdere context van de uitingen blijkt eveneens niet dat men seksueel succes zou behalen door het drinken van Licor 43, gelet op het feit dat de uitingen neutraal zijn, er geen drinkende personen zijn afgebeeld en de teksten alleen betrekking hebben op de smaak. Adverteerder is dan ook van mening dat artikel 8 RVA niet is overtreden omdat niet kan worden geoordeeld dat de slogan de indruk wekt dat er een causaal verband ligt tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en het hebben van seksueel succes.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat de slogan ‘De Spaanse Verleiding’ en de context waarin voornoemde mededeling is gedaan, niet tot de conclusie kan leiden dat met de reclame-uitingen wordt gesuggereerd dat de consumptie van de alcoholhoudende drank zou bijdragen aan (sociaal of) seksueel succes. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.