a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00639

Datum:

12-11-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder getiteld “klaar voor de start”, geldig van 16 tot en met 29 augustus 2010. Op pagina 5 van de folder zijn flessen wijn afgebeeld met als etiket de foto van een jongetje. Daaronder staat onder meer:

“wijn met je eigen etiket

Al vanaf één fles wijn je eigen foto, tekst of logo op het etiket. Keuze uit rode, witte en roséwijn”.

 

De klacht

 

In deze tijd is het erg ongepast om kinderen te laten poseren ten behoeve van een  afbeelding op een wijnfles. Klaagster verwijst in dit verband naar “coma zuipen”. 

 

Het verweer

 

De HEMA “Ontwerp het zelf” productlijn biedt klanten de mogelijkheid om bepaalde HEMA producten, zoals onder meer schoudertassen, t-shirts, taarten en wijnetiketten te personaliseren met bijvoorbeeld eigen foto’s en teksten. In de onderhavige folder heeft HEMA deze productlijn onder de aandacht willen brengen. Het bewuste jongetje staat daarbij op verschillende producten afgebeeld, waaronder twee wijnetiketten. 

 

Het is niet de bedoeling geweest om met de gewraakte reclame minderjarigen aan te zetten tot (overmatig) alcoholgebruik, zoals HEMA meent te lezen in de klacht. De afbeeldingen van het jongetje op de wijnetiketten dienen slechts als voorbeeld van de “Ontwerp het zelf” producten en zijn niet bedoeld om wijn te verkopen aan c.q. te promoten onder minderjarigen. De uiting richt zich tot een breed HEMA publiek.

Van strijd met de Nederlandse Reclame Code is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak.

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dat criterium.

In de gewraakte uiting wordt de aandacht gevestigd op de mogelijkheid om een bij de HEMA te kopen fles wijn te voorzien van een zelf ontworpen etiket, zoals bijvoorbeeld  op dezelfde pagina ook een “lunchbox met eigen foto” wordt aangeboden. Op zichzelf staat het de HEMA vrij om te wijzen op die mogelijkheid en de wijze waarop zij dat doet acht de Commissie niet ontoelaatbaar. Meer in het bijzonder kan niet worden geoordeeld dat de onderhavige uiting zal bijdragen aan alcoholmisbruik door minderjarigen of dat de uiting ongepast is, in het licht van zodanig alcoholmisbruik.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken