a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00653

Datum:

12-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uitingen

           

Het betreft de volgende uitingen voor de alcoholhoudende drank Canei:

 

a. een printuiting in het blad Ditjes & Datjes van 21 augustus 2010 waarin ondermeer staat:  “Wij? Wij drinken Canei” en “Win een Ladies Party bij jou thuis! Upload samen met je vriendinnen of collega’s je leukste Canei-moment en maak kans op een volledig verzorgde Ladies Party voor jou en 10 vriendinnen!”

b. een pagina op de website www.canei.com waarop naast de ‘Canei Party Calendar’ staat: “Win een Ladies Party bij jou thuis!”

c. op de website www.canei.com onder de tekst “Canei. Wij? Wij drinken Canei!” geplaatste foto’s van ‘Canei Moments’.

 

De klacht

 

1. Het adverteren met een volledig verzorgde Ladies Party die wordt georganiseerd door Canei wijn is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Hierin staat dat niet met gratis drank of met een korting van meer dan 50% mag worden geadverteerd. Het is duidelijk dat op de door Canei georganiseerde volledig verzorgde party de Canei wijn niet zal ontbreken. De drank wordt gratis aan de vriendinnengroep verstrekt.

 

2. De onder 2c genoemde uiting bevat foto’s van diverse ‘Canei Moments’, waarop jongeren staan afgebeeld van wie betwijfeld mag worden of zij ouder zijn dan 25 jaar. Het afbeelden van jongeren die jonger zijn of lijken dan 25 jaar en die alcoholhoudende drank drinken of daartoe aanzetten is in strijd met artikel 11 RvA.

 

3. Door de vormgeving en kleurstellingen zijn zowel de printuiting als de website specifiek gericht op minderjarigen. De vrolijke kleurtjes (veel roze en lichtblauw) die gebruikt worden om de wijn aan te prijzen en het hippe taalgebruik als ‘Party Calendar’ en ‘Win een Ladies Party’ zijn gericht op jongeren. Het gegeven dat op veel foto’s die op de website zijn geupload jongeren zijn te zien, onderschrijft dat de wijn met name jonge doelgroepen aanspreekt. Om deze reden zijn de uitingen in strijd met artikel 10 RvA, waarin is bepaald dat reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek mag richten tot minderjarigen.

 

Het verweer

           

1. De mededeling dat men ‘een Ladies Party bij jou thuis’ kan winnen is geen reclame waarin alcoholhoudende drank gratis wordt aangeboden. In de uitingen wordt niet vermeld wat een ‘Ladies Party bij jou thuis’ inhoudt. Dat op zo’n party Canei wijn aanwezig zal zijn is de eigen invulling die klager aan de mededeling geeft, maar dit betreft geen openbare aanprijzing. Van strijd met artikel 20 RvA is geen sprake.

 

2. De afbeelding van door bezoekers van de website op de website geplaatste foto’s bevat geen aanprijzend element en is niet wervend van aard, zodat geen sprake is van reclame in de zin van de RvA. Alleen al om deze reden is artikel 11 RvA niet van toepassing. Bovendien is adverteerder niet betrokken bij de plaatsing van de foto’s op de website en beoogt adverteerder hiermee geen openbare aanprijzing van Canei.

 

3. Adverteerder bestrijdt dat het kleur- en taalgebruik in de uitingen met name op jongeren is gericht. Uit marktonderzoek is gebleken dat de kleurstelling als in de uiting voor Canei, die ook in uitingen voor diverse andere merken wordt gebruikt, met name aantrekkelijk is voor vrouwen boven 35 jaar.  Adverteerder wijst erop dat de kleurige uitingen voor Canei onder andere zijn gebruikt in vrouwenmagazines als Libelle en Margriet, die volwassen vrouwen als doelgroep hebben. Voorts is het gewoon geworden om de Nederlandse taal met Engelse woorden te combineren. De uitingen zijn niet in strijd met artikel 10 RvA.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De mededeling “Win een Ladies Party bij jou thuis!” maakt onderdeel uit van de onder 2a genoemde printuiting en de onder 2b en 2c genoemde website, die openbare aanprijzingen van de wijn Canei zijn en om die reden als reclame-uitingen voor alcoholhoudende drank in de zin van de RvA moeten worden aangemerkt. De ‘Ladies Party’ kan worden gewonnen door het uploaden van foto’s van ‘Canei moments’ met vriendinnen of collega’s op de website canei.nl. In de printuiting wordt toegevoegd dat de prijs een volledig verzorgde Ladies Party voor de winnares en tien vriendinnen betreft. Gelet op de context waarin de mededeling “Win een Ladies Party bij jou thuis” is geplaatst, is naar het oordeel van de Commissie vol­doende aannemelijk geworden dat op de party Canei wijn zal worden geschonken. Nu de party door Canei volledig wordt verzorgd, is sprake van het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren. Om deze reden zijn de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 20 RvA voor zover het betreft de aanprijzing van de actie “Win een Ladies Party bij jou thuis!”.

 

2. Naar het oordeel van de Commissie kunnen de door bezoekers van de website van adverteerder op de website geplaatste foto’s van Canei Moments niet los worden gezien van de website waarop deze staan en maken zij daarvan deel uit. Boven de foto’s staat “Canei. Wij? Wij drinken Canei!” en “Canei Moments”. Hierdoor heeft de website www.canei.nl een aanprijzend karakter voor de alcoholhoudende drank Canei en moet de site, daaronder begrepen de foto’s, worden aangemerkt als reclame voor alcoholhoudende drank.

 

3. Door adverteerder is niet weersproken dat op de door klager overgelegde screenshots van de website www.canei.nl met foto’s van ‘Canei Moments’ personen worden getoond die jonger zijn of jonger lijken dan 25 jaar. Op de eerste foto van de bij de klacht gevoegde bijlage 3 tonen de afgebeelde jongeren een fles Canei. Alle overgelegde foto’s staan onder de tekst “Wij? Wij drinken Canei!” en “Canei Moments”. Op grond hiervan wekken de foto’s de suggestie dat de getoonde taferelen verband houden met het nuttigen van Canei en zullen bezoekers van de website de getoonde foto’s associëren met het drinken van Canei wijn. Gelet hierop kan worden geoordeeld dat de op de foto’s afgebeelde jongeren aanzetten tot het drinken van alcoholhoudende drank. De onder 2c genoemde uiting is in strijd met artikel 11 RvA voor zover personen worden getoond die jonger zijn of lijken dan 25 jaar.

 

4. Ingevolge artikel 10 RvA mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek tot minderjarigen richten. Volgens klager zijn zowel de printuiting als de website door kleurstelling en hip taalgebruik op jongeren gericht. Naar het oordeel van de Commissie valt niet in te zien dat het kleurgebruik in de uitingen specifieke aantrekkingskracht op jongeren heeft. Hetzelfde geldt voor het gebruik van uitdrukkingen als  ‘ladies party’ en ‘party calendar’, waarvan niet kan worden gezegd dat dit specifiek jongerentaal betreft. Dat vooral foto’s van Canei Moments van jongeren worden geupload op de website betekent niet dat de uitingen specifiek op hen zijn gericht. De Commissie is van oordeel dat de op artikel 10 RvA gebaseerde klacht ongegrond is.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen is overwogen onder 5.1 acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 20 RvA voor zover het betreft de aanprijzing van de actie “Win een Ladies Party bij jou thuis!”. Voorts acht de Commissie op grond van hetgeen is overwogen onder 5.2 en 5.3 de onder 2c genoemde uiting in strijd met artikel 11 RvA voor zover personen worden getoond die jonger zijn of lijken dan 25 jaar. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wordt de klacht afgewezen.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken