a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00728

Datum:

26-11-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de advertentie met de aanhef “It starts with Petrikov”. Daarin worden drie varianten Petrokov aangeprezen, te weten Petrikov Juicy Red (rode sinaasappel), Petrikov Purple (sleedoorn bes) en Petrikov Limy Bleu (limoen). De advertentie heeft gestaan in Allerhande van 18 september 2010.

 

De klacht

 

1. De aanhef en de zinsnede “Voor een avond om nooit te vergeten” duiden erop dat een avond onvergetelijk wordt door de aanwezigheid en daarmee het drinken van Petrikov vodka mixen. Met andere woorden: Petrikov draagt bij aan een gezellige avond. Daardoor wordt de indruk gewekt dat Petrikov tot sociaal succes leidt, hetgeen de uiting in strijd doet zijn met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

2. Door de vormgeving en de kleurstelling zowel van de fles als van de uiting is Petrikov vodka aantrekkelijk voor minderjarigen. De vrolijke kleurtjes zullen de drank populair maken onder jonge meisjes en omdat het een zoete mixdrank is, zal deze in het bijzonder aantrekkelijk zijn voor jongeren. Gelet hierop is de uiting  specifiek gericht op jongeren en om die reden is deze in strijd met artikel 10 RvA.

 

Het verweer

 

Verweerder sub a. laat weten dit product slechts te produceren voor salesorganisaties en zelf geen eigen merkproducten te verkopen. Met deze advertentie heeft verweerder sub a om die reden niets van doen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de eerste plaats overweegt de Commissie dat zij verweerder sub a, die naar eigen zeggen producent is van Petrikov, uit dien hoofde (mede) verantwoordelijk acht voor de wijze waarop voor dit product reclame wordt gemaakt. Dat verweerder sub a niet direct betrokken is (geweest) bij het opmaken van de advertentie doet daaraan niet af.

 

Ad 1. De in de uiting gebezigde tekst is aanprijzend, maar van de tekstgedeelten: “Een avond met vrienden. Gezellig thuis of in je favoriete club. Petrikov is erbij. (…). Voor een avond om nooit te vergeten” gaat niet de suggestie uit dat de consumptie van Petrikov bijdraagt aan het hebben van sociaal succes.

 

Ad 2. Van de uiting kan niet worden geoordeeld dat deze zich specifiek richt tot minderjarigen. De vormgeving van de flessen is niet zodanig dat op grond daarvan geoordeeld kan worden dat specifiek minderjarigen zich daartoe aangetrokken zullen voelen. De flessen en de inhoud daarvan zijn vrolijk van kleur en mede daardoor heeft de advertentie een kleurrijke en vrolijke uitstraling , maar dit alles biedt onvoldoende grond voor klagers stelling dat de reclame-uiting zich specifiek richt tot minderjarigen.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken