a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00754A

Datum:

24-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

– Het betreft de website www.studentenwereldrecord.olmbier.nl. Op de website staat onder meer:

 

‘Wereldrecord samen een Olm biertje drinken!’

‘De entree is gratis. Bij de ingang moet je je legitimeren met je studentenkaart. Tevens krijg je een stempeltje op je hand en een lot voor het winnen van gratis bier voor je vereniging of dispuut (na het vestigen van het wereldrecord)’.

 

– Het betreft een elektronisch verzonden nieuwsbrief van adverteerder waarin onder meer staat:

 

‘Als u deze uitnodiging doorstuurt naar uw studenten/leden en (…) bevestigt dat u meedoet als vereniging of dispuut dan ontvangt u voor uw deelname gratis een vat met 50 liter Olm Premium Pilsener. (…) Daarnaast maakt u kans op nog meer gratis bier. (…) De winnaar van de eerste prijs ontvangt 50 vaten van 50 liter (verspreid over het gehele jaar), de winnaar van de tweede prijs krijgt 20 vaten en de winnaar van de derde prijs ontvangt 10 vaten van 50 liter’.

 

De klacht

 

Op de website wordt meermalen gesproken over het winnen van gratis bier. Daarnaast wordt er tijdens het evenement gratis bier geschonken want de entree is gratis. Uit de mailing van adverteerder blijkt dat men bij aanmelding van het evenement eveneens gratis bier ontvangt. Omdat er met gratis alcoholhoudende drank wordt geadverteerd, acht klager de uiting in strijd met artikel 20 RVA.

 

 

Het verweer

 

Adverteerder deelt mee dat het studentenwereldrecord is geannuleerd, echter dit heeft niets te maken met de ingediende klacht, die naar de mening van adverteerder ongegrond is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uitingen wordt ‘gratis bier voor je vereniging of dispuut’ aangeboden. Volgens artikel 20 RVA is reclame waarbij gratis alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden, niet toegestaan. Om die reden is de uiting in strijd met dit artikel.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken