a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00756

Datum:

24-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

– Het betreft de advertentie ‘Party like royalty’ in Allerhande van 16 oktober 2010. In de uiting staat onder meer:

 

‘Party like royalty is discreet feesten in de beslotenheid van je eigen huis. Jouw huis wordt Royalty House: jouw private party castle. En met de exclusieve pre-mixed Cocktails van Royalty ben je set to go. Tips voor het perfecte thuisfeest en meer informatie over de producten van Royalty vind je op www.royaltyathome.com.

 

– Het betreft ook de website www.royaltyathome.com voor zover het de volgende mededelingen betreft:

 

‘De volgende dag kun je (met een lichte kater) de pic’s uploaden. Zo is je feest voor eeuwig vastgelegd’.

 

‘Poetsen met die kater

(…)

Uiteraard zul je zelf ook niet geheel schadevrij door je feestje heen zijn gekomen. Wakker met een hoofd dat keihard bonkt, maar niet vanwege de prachtige herinneringen?’.

 

– Het betreft verder een drietal foto’s op de website www.royaltyathome.com. Op twee foto’s staan verschillende personen afgebeeld met in hun hand een flesje of cocktail van Royalty Hooghoudt . Een derde foto toont een man die een biermat met (onder meer) de naam ‘Royalty vodka’ tegen zijn voorhoofd houdt.

 

De klacht

 

Artikel 1 RVA

De mededelingen op de website suggereren dat er op het thuisfeest zo veel is gedronken dat dit de volgende dag tot een kater leidt. Dit is volgens klager in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).

 

Artikel 8 RVA

De reclame-uiting in Allerhande suggereert dat je door het drinken van Hooghoudt ‘royalty’ ofwel ‘koninklijk’ of ‘vorstelijk’ wordt. Je huis wordt met de cocktails van adverteerder omgetoverd tot een Koninklijk Huis (‘Royalty House’). Volgens klager is deze wijze van adverteren in strijd met artikel 8 RVA. Koninklijk of vorstelijk worden door de consumptie van Hooghoudt Royalty cocktails impliceert een vorm van sociaal succes die zonder deze cocktails niet tot stand was gekomen.

 

Artikel 11 RVA

Op de website staan verschillende foto’s die door bezoekers zelf zijn op de website zijn geplaatst. Op een aantal foto’s staan jongeren afgebeeld die jonger dan 25 jaar zijn of lijken, hetgeen in strijd is met artikel 11 RVA.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft de mededelingen op de website, waarin gerefereerd wordt aan een kater op de dag na de party, veranderd en waar nodig verwijderd. Ook foto’s van personen jonger dan 25 jaar, zijn van de website afgehaald. Dat men door het drinken van Royalty sociaal succes heeft omdat men dan ‘vorstelijk’ of ‘koninklijk’ zou worden, is niet hetgeen adverteerder met de uiting heeft bedoeld. Royalty heeft in zijn naam meerdere betekenissen. In de uiting is het woord Royalty gebruikt als productnaam van het product. Op dit onderdeel is de klacht volgens adverteerder dan ook ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Volgens artikel 1 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcohol tonen, suggereren of stimuleren. In dit verband wordt op de website gesproken over een ‘kater’ en ‘een hoofd dat keihard bonkt, maar niet vanwege de prachtige herinneringen’. Adverteerder heeft de klacht niet weersproken en stelt dat zij de mededelingen heeft aangepast of verwijderd.

 

2) Ten aanzien van de op artikel 11 RVA gebaseerde klacht heeft adverteerder erkend dat de personen op de foto’s jonger zijn dan 25 jaar en zij heeft deze foto’s verwijderd van de website.

 

3) Gelet op het onder 1) en 2) overwogene, is de Commissie van oordeel dat de uitingen in strijd zijn met de artikelen 1 en 11 RVA en acht zij de klacht op deze onderdelen gegrond.

 

4) Adverteerder voert het merk ‘Royalty Hooghoudt’. In de advertentie in Allerhande wordt in dit verband gesproken over ‘Party like Royalty’ en ‘Jouw huis wordt Royalty House’. Naar het oordeel van de Commissie zal de consument de merknaam en voornoemde mededelingen in die zin begrijpen dat – met een knipoog naar de merknaam en gelet op het door adverteerder promoten van thuisfeesten – het hier gaat om een product dat is be­doeld voor feeste­lijke gebeurtenissen en dat geschikt is om thuis te consumeren. Van een wervend karakter in de zin dat dit product een bijdrage levert aan sociaal succes, is naar het oordeel van de Commissie dan ook geen sprake. Op dit onderdeel wijst de Commissie de klacht af.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 en artikel 11 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken