a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00757

Datum:

24-11-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

– Het betreft de website www.grolsch.nl voor zover het de aanbieding ‘Genieten van een lange herfst’ betreft waarbij men kans maakt op een ‘Culinair Herfstbok Arrangement’. Op de website staat onder meer:

 

‘Ook dit jaar heeft Grolsch een heerlijke Herfstbok gebrouwen. Een karaktervol bier met een zachtzoete smaak. Heerlijk op een lange herfstavond of bij mooie najaarsrecepten. Geniet ervan, de hele herfst lang!’.

 

En:

‘Maak kans op 1 van 300 culinaire arrangementen.

Op iedere Herfstbok actieverpakking staat een Herfstbokcode waarmee je kans maakt op een heerlijk Herfstbok-arrangement voor twee personen, inclusief een overnachting bij Sandton Hotels’.

 

– Het betreft ook een elektronisch verzonden nieuwsbrief van adverteerder met als onderwerp ‘Grolsch Herfstbok: win een culinair arrangement!’ In de nieuwsbrief staat onder meer:

 

‘Het karaktervolle bier met z’n bekende robijnrode kleur. Heerlijk op een lange herfstavond of bij een stevige maaltijd. Bovendien leent het zachtzoete karakter zich uitstekend als smaakmaker in gerechten. Geniet ervan, de hele herfst lang!’.

 

En:

‘Hoe kan jij een culinair arrangement winnen?

Op iedere Herfstbok actieverpakking vind je een actiecode waarmee je kans maakt op een culinair Herfstbok-arrangement voor 2 personen inclusief een overnachting bij Sandton Hotels’.

 

De klacht

 

Omdat de uitingen betrekking hebben op Grolsch Herfstbokbier van dit jaar en er expliciet melding wordt gemaakt van een te winnen ‘Herfstbok-arrangement’, meent klager dat adverteerder in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) adverteert met gratis drank. Klager verwijst in dit verband naar een eerdere uitspraak van de Commissie (dossier 2010/00653).

 

Het verweer

 

Sinds 2009 brengt adverteerder bij de consument onder de aandacht dat haar bokbier niet alleen om te drinken is maar ook goed gebruikt kan worden in diverse culinaire (herfst)gerechten. In dit kader heeft adverteerder samen met Sandton Hotelgroep een actie ontwikkeld waarbij de consument kans maakt op een culinair arrangement bij een van de Sandton hotels. De winnende deelnemers krijgen een hotelovernachting aangeboden met een diner waarbij in de gerechten Grolsch Herfstbok is verwerkt. Daarnaast krijgen zij een ontbijt en een aperitief voorafgaand aan het diner. Volgens adverteerder blijkt uit de toelichting en de overige uitingen op de website, de nieuwsbrief alsmede op de verpakking, duidelijk dat het een culinair arrangement betreft waarbij geen gratis drank wordt verstrekt. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Artikel 20 RVA staat geen reclame toe waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank wordt aangeboden.

 

2) Nu in de uitingen specifiek wordt gesproken over ‘culinaire arrangementen’ en Herfstbokbier expliciet wordt aangehaald als culinair ingrediënt, acht de Commissie het voldoende aannemelijk dat Herfstbokbiek op culinaire wijze wordt verwerkt in gerechten als onderdeel van het arrangement. Een dergelijke bereidingswijze van Herfstbokbier kan naar het oordeel van de Commissie niet worden aangemerkt als het aanbieden van gratis alcoholhoudende drank in de zin van artikel 20 RVA. Verder is de Commissie van oordeel dat gelet op de mededelingen ‘Maak kans op 1 van 300 culinaire arrangementen’ en ‘Hoe kan jij een culinair arrangement winnen?’ alsmede de context waarin ze zijn gedaan, het niet of onvoldoende aannemelijk is dat tijdens het culinaire arrangement gratis Herfstbokbier wordt aangeboden. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken