a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00837

Datum:

03-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in Voetbal International waarin onder meer staat: “Jullie ballen zijn bij ons in goede handen”.

   

De klacht

 

Klager acht de reclame-uiting in strijd met de artikelen 5 en 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA), waartoe hij het volgende aanvoert. 

 

Artikel 5 RvA.

Hoewel de uiting dubbelzinnig is bedoeld en waarschijnlijk bedoeld wordt dat de Bavaria Babes goed voor de voetbal zullen zorgen, is de eerste indruk sterk seksueel getint. De suggestie wordt gewekt dat de Bavaria Babes kunnen worden ingehuurd om seksuele handelingen te verrichten, mede gezien de onder aan de pagina staande mededeling “Ga voor een date naar: www.bavariaunited.nl/babes”.

 

Artikel 8 RvA.

Hoewel consumptie van Bavaria niet letterlijk wordt getoond, wordt de associatie tussen Bavaria en seksueel succes heel sterk gelegd. In het licht van artikel 16 NRC, acht klager de uiting tevens in strijd met artikel 8 RvA.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd.

De uiting is dubbelzinnig en zal door de doelgroep, de mannelijke voetballer, met een glimlach worden aanschouwd. De doelgroep zal ook geen aanstoot aan de uiting nemen. In de sportwereld en de reclame daaromheen is het gebruikelijk dat sexy dames worden ingezet voor, tijdens of na sportwedstrijden, al dan niet met gebruikmaking van wervende en/of als dubbelzinnig beschouwde teksten. Gezien de doelgroep en het medium is de uiting niet in strijd met artikel 5 RvA.

 

In de gewraakte uiting wordt niet de indruk gewekt dat er sprake is van seksueel of sociaal succes. Adverteerder bestrijdt dat de indruk zou worden gewekt dat de dames

seksuele diensten zouden aanbieden. Evenmin wordt de indruk gewekt dat er een causaal verband is tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en het hebben van sociaal en seksueel succes.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

 

Ad artikel 5 RvA.

Vooropgesteld wordt dat adverteerder de dubbelzinnigheid niet ontkent, integendeel de dubbelzinnigheid is bedoeld.

Met betrekking tot de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming daarvan is de Commissie van oordeel dat in deze advertentie de grens van het toelaatbare is overschreden. De gebezigde teksten zijn door het ontbreken van iedere subtiliteit nauwelijks dubbelzinnig te noemen en de  uitnodiging om naar adverteerders website te gaan “voor een date”, in combinatie met hetgeen de dames in de advertentie aanbieden, laat weinig ruimte voor andere gedachten dan dat men daar voor een date met een seksueel oogmerk terecht kan.

Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd is met de goede smaak en derhalve met artikel 5 RvA.

 

Ad artikel 8 RvA.

Van een causaal verband tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en seksueel succes is naar het oordeel van de Commissie geen sprake. Het feit dat de uitnodigende dames de naam Bavaria dragen en worden voorgesteld als “Bavaria Babes” is onvoldoende om tot het oordeel te kunnen komen dat van een causaal verband als bedoeld in artikel 8 RvA sprake is, ondanks klagers beroep op artikel 16 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 5 RvA en beveelt zij adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken