a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00231

Datum:

28-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft een artikel over een actie van restaurant Manna op de website www.manna-nijmegen.nl met de titel “Massale stemfraude onder studenten”.

 

Onder meer staat in het artikel:

 

“De actie loopt tot en met 25 maart aanstaande. Studenten die kunnen aantonen dat ze onder eigen naam op twee verschillende recensiesites een positieve recensie hebben achtergelaten over MANNA, kunnen zich op 25 maart vanaf 15.00 uur melden bij het hotel en restaurant in Nijmegen. Zij krijgen dan een doos met zes flessen rosé. We hebben voor deze actie 1.500 flessen MANNA rosé gereserveerd. Dat is volgens ons een mooi lentecadeau voor de studenten.”

 

De klacht

 

Klager acht de uiting in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

 

Het verweer

 

Samengevat, stelt verweerder het volgende.

 

Er is sprake van een ludieke actie, waarmee op geen enkele manier reclame wordt gemaakt voor alcoholhoudende dranken. Het betreft uitsluitend een oproep voor studenten om in actie te komen tegen anonieme recensies. De tegenprestatie voor het meewerken aan de actie is een aantal flessen rosé. Er wordt volgens verweerder op geen enkele manier een goed of een dienst direct of indirect aangeprezen. Tot slot voert verweerder aan dat het bekend is dat bedrijven relaties op vaste tijden of door het jaar heen een relatiegeschenk geven, vaak in de vorm van een goede fles wijn.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vooropgesteld is de Commissie van oordeel dat sprake is van een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In de tekst worden zowel het restaurant, als de rosé van Manna, onder de aandacht gebracht. Dat, naar verweerder stelt, sprake is van een ludieke actie, doet hier niet aan af.

 

Nu deze reclame-uiting een actie betreft waarbij gratis flessen rosé wijn worden weggegeven, is deze uiting in strijd met artikel 20 RVA, waarin is bepaald dat reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche gratis aan particulieren wordt aangeboden niet is toegestaan.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 van de RVA. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken