a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00438

Datum:

09-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het dragen van “rode Amstel badjassen” door de spelers van FC Twente na hun overwinning op 8 mei 2011 in de KNVB bekerfinale tegen Ajax.

 

De klacht

 

Op grond van artikel 28 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) mag geen reclame worden gevoerd op een sportploeg. Nu dat in dit geval wel is gebeurd, is artikel 28 RVA overtreden.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft de klacht gemotiveerd weersproken, waarbij onder meer het volgende is meegedeeld.

Het vieren van een overwinning na een wedstrijd valt volgens de RVA niet aan te merken als actieve sportbeoefening. De badjassen zijn een na de wedstrijd gegeven geschenk en maken geen deel van de outfit waarmee de voetballers in kwestie de finale hebben gespeeld.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar de Commissie begrijpt uit het verweer waren alle spelers van FC Twente tijdens de  huldiging na hun overwinning in de KNVB bekerfinale op 8 mei 2011 gehuld in rode badjassen met de merknaam Amstel. Aldus is naar het oordeel van de Commissie reclame voor alcoholhoudende drank gevoerd op een sportploeg. Dit is in strijd met artikel 28 RVA.

 

Aan dit oordeel doet niet af dat de badjassen geen deel uitmaken van de outfit waarin de voetballers de finale hebben gespeeld, nu dit laatste onverlet laat dat de spelers tijdens het dragen van de jassen als sportploeg konden worden aangemerkt. Voorts is voor overtreding van artikel 28 RVA niet nodig dat er sprake is van actieve sportbeoefening. Over “actieve sportbeoefening” wordt in artikel 28 RVA alleen gesproken in de context van attributen die door de sporter worden gebruikt.  

 

Ten slotte leidt het verweer dat door het kleine letterformaat goed moet worden gekeken om de merknaam Amstel op de badjassen te zien evenmin tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 28 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken