De bestreden reclame-uiting
Het betreft het dragen van “rode Amstel badjassen” door de spelers van FC Twente na hun overwinning op 8 mei 2011 in de KNVB bekerfinale tegen Ajax.
De klacht
Op grond van artikel 28 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) mag geen reclame worden gevoerd op een sportploeg. Nu dat in dit geval wel is gebeurd, is artikel 28 RVA overtreden.
Het verweer
Adverteerder heeft de klacht gemotiveerd weersproken, waarbij onder meer het volgende is meegedeeld.
Het vieren van een overwinning na een wedstrijd valt volgens de RVA niet aan te merken als actieve sportbeoefening. De badjassen zijn een na de wedstrijd gegeven geschenk en maken geen deel van de outfit waarmee de voetballers in kwestie de finale hebben gespeeld.
Het oordeel van de Commissie
Naar de Commissie begrijpt uit het verweer waren alle spelers van FC Twente tijdens de huldiging na hun overwinning in de KNVB bekerfinale op 8 mei 2011 gehuld in rode badjassen met de merknaam Amstel. Aldus is naar het oordeel van de Commissie reclame voor alcoholhoudende drank gevoerd op een sportploeg. Dit is in strijd met artikel 28 RVA.
Aan dit oordeel doet niet af dat de badjassen geen deel uitmaken van de outfit waarin de voetballers de finale hebben gespeeld, nu dit laatste onverlet laat dat de spelers tijdens het dragen van de jassen als sportploeg konden worden aangemerkt. Voorts is voor overtreding van artikel 28 RVA niet nodig dat er sprake is van actieve sportbeoefening. Over “actieve sportbeoefening” wordt in artikel 28 RVA alleen gesproken in de context van attributen die door de sporter worden gebruikt.
Ten slotte leidt het verweer dat door het kleine letterformaat goed moet worden gekeken om de merknaam Amstel op de badjassen te zien evenmin tot een ander oordeel.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 28 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.